VOION Dacapo Kees Winkelman 0640

Inspiratie

Eigen werkplezier vergroten

woensdag 22 mei 2013 | Veilig en vitaal werken

Zeker bij het veeleisende beroep van docent dreigen negatieve zaken soms de overhand te krijgen. Daarom is ‘Voortgezet werkplezier’ ontwikkeld, een aanpak waarbij medewerkers de werkdruk die ze ervaren onderzoeken, kijken wat zij zelf kunnen veranderen en hoe. Twee teamleiders van Interconfessionele Scholengroep ISW in ’s-Gravenzande verzorgden vier workshops en constateerden dat het werkt. Met praktische technieken en veel aandacht voor het positieve kunnen docenten hun werkplezier hervinden. 

“Samen met mijn collega Ton van den Burg, die teamleider is op onze locatie Gasthuislaan, volgde ik een dag over ‘Voortgezet werkplezier’. Daarover waren we zo enthousiast, dat wij dat ook voor onze collega’s wilden”, zegt Wim Bom, teamleider van ISW Madeweg in Monster. “Daarbij dachten we met name aan mensen die door de beslommeringen van het beroep hun motivatie dreigen kwijt te raken, want lesgeven is een zware baan. Constant wordt een beroep op je gedaan. Je moet flexibel zijn, steeds wisselen van rol en om dat aan te kunnen, moet je lichamelijk en geestelijk sterk zijn.”  

Docent centraal
‘Voortgezet werkplezier’ helpt de balans tussen positieve en negatieve werkbeleving herstellen. “Het mooie van deze workshops is dat het nu eens niet gaat om didactische werkvormen, om de leerlingen of om problemen, maar om de docent”, zegt Bom. Na een introductiebijeenkomst voor de twee locaties bleken twaalf docenten echt interesse te hebben. Geen grote groep, erkent Bom. “Maar docenten zijn het niet gewend dat zij centraal staan. Misschien is het wel veilig om het over onderwijs te hebben en niet over jezelf.” De ‘harde kern’ was een gemêleerde groep, met docenten van verschillende leeftijden, vrouwen en mannen. Zij hebben de volgende drie bijeenkomsten hard en intens gewerkt.  

Positieve uitstraling
Punten die een gezamenlijke aanpak vereisten zijn niet naar boven gekomen. Wat voor de een werkdruk is, hoeft dat voor de ander niet te zijn, ontdekte Bom. “Problemen zijn herkenbaar, maar iedereen gaat er verschillend mee om. De ene docent belooft leerlingen bijvoorbeeld om het nakijkwerk altijd de week erna gedaan te hebben en legt zichzelf daarmee druk op, de ander laat het meer in het midden.” Het project had in de docentenkamer een positieve uitstraling en dat kwam ook bij de directie terecht. Daar is Bom blij mee. “We wilden dat mensen door de workshops met meer plezier naar hun werk kwamen en dat is gelukt”, zegt hij. “De effecten zijn moeilijk meetbaar. Zo is een relatie tussen deelnemers en afname van verzuim bijvoorbeeld niet gelegd, maar je ziet dat mensen zich beter voelen en ze ervaren dat zelf. Dat is toch het mooiste dat je kunt bereiken.”    

Meer informatie

  • Creatieve, oplossingsgerichte aanpak
    ‘Voortgezet werkplezier’ is een creatieve, oplossingsgerichte aanpak. Voor uitwisseling van ervaringen is veel ruimte, maar de actieve werkvormen zorgen ervoor dat het niet blijft bij praten alleen. Docenten oefenen in technieken die ze in hun dagelijks werk meteen kunnen toepassen. Kijk voor meer informatie op www.voortgezetwerkplezier.nl Lees verder
  • Veel tijd besteed aan voorbereiding
    Teamleiders Wim Bom en Ton van den Burg kozen ervoor zelf de workshops ‘Voortgezet werkplezier’ te geven. Onder begeleiding van een externe coach kwamen ze tot een programma en planning waar ze tevreden op terugkijken. Een paar tips. Lees verder

Interconfessionele scholengroep ISW
450 personeelsleden
4500 leerlingen
7 locaties in Naaldwijk, 's-Gravenzande, Monster en Poeldijk
alle onderwijsniveaus