Voion | Arbeidsmarkt & opleidingsfonds voortgezet onderwijs

Er wordt gezocht op *

Inspiratie

Mindfulness: een ander perspectief op werkdruk

dinsdag 3 februari 2015 | Veilig, gezond & vitaal werken

Evaluatie

Van der Kroon waardeert ook de uitgebreide evaluatie van Maureen, na afloop van de cursus: “Zonder dat ze te persoonlijk wordt, kunnen we er helder uit aflezen wat het de deelnemers heeft opgebracht.”

Winnifred Admiraal ontdekte allereerst hoeveel onrust zij in zich had: “Ik heb de neiging me wat teveel te identificeren met mijn gedachten en emoties. Dat kan ik nu accepteren, waarmee ik het makkelijker kan loslaten, en vanzelf meer rust vind. Sinds de cursus hebben meditatie en yoga me enorm geholpen om tijdens mijn werk rust en focus te creëren.” Biologiedocent Sandra Wind van Het Baken – Stad College vertelt dat zij altijd toekomstgericht is geweest in haar werk: “Ik wilde altijd alles plannen. Als roosteraar lukt dat nu eenmaal niet altijd. Een eyeopener was dat we op een rijtje moesten zetten waar we op een dag energie van krijgen en wat energie wegneemt. Ik ontdekte dat heel veel mij energie geeft, maar een heel klein dingetje me een enorme domper kon opleveren. Nu zie ik individuele gebeurtenissen meer in perspectief. Ik kan meer in het heden leven, genieten van die warme douche of van dat zingende vogeltje. Het klinkt gek, maar je zintuigen worden echt meer aangescherpt, ook tijdens je werk. Dat voelt heel prettig. En als er toch spanning opkomt, voel ik dat sneller aankomen en kun ik mezelf met een ontspanningsoefening tijdig een halt toeroepen. Ik heb nu letterlijk minder hoofdpijn, terwijl de werkbelasting hetzelfde is.” Ook uit wetenschappelijke hoek krijgt mindfulness steun, vertelt Van der Kroon nog: “Tijdens een lezing op onze school noemde Luc Stevens, emeritus hoogleraar orthopedagogiek, mindfulness dé oplossing in onderwijsland. Omdat docenten per dag zóveel stimuli hebben, dat het heel moeilijk wordt om nog te reflecteren en los te komen van de stress die deze stimuli veroorzaken.”  

Borging
Op de lange termijn blijkt het ‘borgen’ van de opbrengsten voor cursisten niet altijd eenvoudig, weet Joyce: “Het is gewoon lastig om mindfulness structureel onderdeel te maken van je dagelijkse leven.” Omdat continuïteit gezamenlijk eenvoudiger te bereiken is dan alleen, heeft Saskia Wind samen met andere docenten bij de schoolleiding van Het Baken al gepleit voor een soort stilteruimte binnen de school: “Het zou erg mooi zijn als we daar als personeel in de pauze even in alle rust kunnen ontspannen, bijvoorbeeld door een korte meditatieoefening te doen.”