Voion | Arbeidsmarkt & opleidingsfonds voortgezet onderwijs

Er wordt gezocht op *

Inspiratie

P&O-elementen verbinden door personeelsplanning

maandag 20 januari 2014 | Loopbaan & professionalisering

De eerste stap: klein beginnen

Hoe krijgen P&O’ers strategische vraagstukken in hun organisatie op de agenda? Ook daar staat het oriëntatieprogramma bij stil. Voor Elvire Janssen speelt die vraag niet. Wel weet zij door de cursus hoe ze bij de GSF met de strategische personeelsplanning aan de slag wil gaan.

Personele vraagstukken op de agenda krijgen, is voor Janssen geen punt. Leidend is wat in het strategisch beleidsplan staat. Daarbij krijgt zij van het college van bestuur van de GSF alle ruimte om eigen plannen voor te leggen. Om voeling te houden met de praktijk, komen zijzelf en de twee P&O-adviseurs regelmatig op de scholen. Voor een regulier overleg met de rector of een managementteam of voor gesprekken ‘met de benen op tafel’, waarin ze aftasten wat op de scholen leeft.

Verdiepingsprogramma
Met de strategische personeelsplanning gaat Janssen klein beginnen. Eerst wil ze met één rector om de tafel. “Aan de hand van de cijfers en de ambities die hij heeft gaan we kijken hoe we het plaatje compleet kunnen maken, zodat hij er over vijf jaar nog steeds zo goed bij zit. Dat wil ik eigenlijk met die anderen ook, maar ik moet bij iemand beginnen.” Vraagstukken kunnen al snel te groot worden, is Janssens ervaring, ‘klein werkt het beste.’ Samen met deze rector wil ze zich ook inschrijven voor de het verdiepingsprogramma strategische personeelsplanning.
Vanuit de kennis die ze zo opdoet, wil ze 1-op-1-gesprekken hebben met de andere rectoren. Daarna volgen ongetwijfeld besprekingen in de werkgroep personeel, die eenmaal per maand bij elkaar komt. Daarin zit van elke school de rector of plaatsvervangend rector die personeel in z’n portefeuille heeft. Bij besluiten worden zaken voorgelegd aan het Centraal MT en de GMR.

Actiever meedenken
Daarnaast kan strategische personeelsplanning helpen bij de verdere professionalisering van de P&O-adviseurs, denkt Janssen. “Als afdeling P&O ondersteunen wij natuurlijk het onderwijsproces. We verzamelen kennis, maken beleid, ondersteunen de scholen, maar als adviseur moet je verder gaan dan alleen reageren als er een vraag is, actiever met de scholen bezig zijn. Niet alleen ad hoc meedenken, maar voor de langere termijn.”