VOION Dacapo Kees Winkelman 0640

Inspiratie

Second-career teachers bereiden zich voor op overstap naar onderwijs

dinsdag 13 juni 2017 | Onderwijsarbeidsmarkt

Op donderdag 1 juni rondden 23 deelnemers de driedaagse training ‘Zin in Lesgeven’ af aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. Het gezelschap is heel divers, maar ze hebben één grote overeenkomst die hen samenbrengt: de wens om vanuit hun huidige carrière de overstap te maken naar het onderwijs.

“Als je een droom hebt, dan moet je er ook alles aan doen om die waar te maken.” Het is één van de uitspraken die de cursisten van ‘Zin in Lesgeven’ typeert. Een financieel specialist, een ceo van diverse bedrijven, een werkzoekend analist, een internationaal deurwaarder en een journalist. Hoe bont het gezelschap ook is, ze hebben allemaal de droom om de kennis en vaardigheden die ze in het bedrijfsleven hebben opgedaan, als toekomstig docent door te geven aan leerlingen.

Kandidatenpool tekortvakken
De zij-instromers die deze middag bijeen zijn, hebben zich via MeesterBaan ingeschreven voor de Kandidatenpool tekortvakken*. Het is voor veel scholen in het voortgezet onderwijs lastig om voor vakken als Nederlands, Frans, Duits, natuurkunde of wiskunde bevoegde leraren te vinden. Daarom zijn zij-instromers vanuit het bedrijfsleven meer dan welkom. Zij kunnen, afhankelijk van hun opleiding en ervaring, binnen redelijk korte tijd voor de klas staan en tegelijkertijd hun onderwijsbevoegdheid halen. Maar niet alleen opleiding en ervaring zijn van belang als je docent wilt worden. Als je je baan in het onderwijs goed in wilt vullen, zijn de juiste instelling en persoonlijkheid minstens zo belangrijk. Daar wordt veel nadruk op gelegd tijdens de training ‘Zin in Lesgeven’, verzorgd door ‘onderwijstijgers’ Arend Jan Zwarteveen en Nico Wassens.

Grote stap
De oud-docenten leggen uit dat zij sinds 2009 zo’n drie tot vijf keer per jaar deze training verzorgen. “Je kunt ‘Zin in Lesgeven’ zien als een soort ‘steam cooking’ oriëntatie voor mensen die het onderwijs in willen. Wat staat hen te wachten aan opleidingen, hebben ze natuurlijk overwicht in de klas en hoe hanteren ze conflictsituaties? Wij werken drie dagen achter elkaar heel intensief met zo’n groep en houden de deelnemers als het ware een spiegel voor. Natuurlijk hebben de cursisten zelf ook goed nagedacht over deze grote stap. Gemiddeld haakt zo’n 15 procent na onze training af, maar 20 tot 30 procent staat binnen een jaar voor de klas.”

Geven maakt je rijk
De 57-jarige Michel Hogenus is zo’n kandidaat die 100 procent zeker weet dat hij docent wil worden. De ICT-er heeft zijn baan in het bedrijfsleven er zelfs al voor opgegeven. “Ik heb altijd al docent willen worden: om jonge mensen in hun kracht te zetten en om mijn kennis te delen. Want van delen word je rijker. Ik heb een prachtige loopbaan gehad als accountmanager in de ICT, maar twee jaar geleden kwam ik in een levensfase waarin ik dacht ‘wat maakt mij nu echt gelukkig, waar krijg ik energie van?’. Ik geef af en toe les op de Cap Gemini-academy en privé coach ik jongeren in hoe zij moeten leren om te leren. Dat doe ik met veel plezier; ik wil er hooguit een flesje wijn voor terug. De keuze was dan ook snel gemaakt: ik wil wiskundedocent worden in de onderbouw van het vmbo.” Michel meldde zich in januari aan voor de Kandidatenpool tekortvakken en kwam zo terecht bij deze training. Hij is dankzij het enthousiasme van de docenten nog vastberadener om voor de klas te staan. “Ik heb geleerd dat didactische vaardigheden bijna nog belangrijker zijn dan vakinhoudelijke kennis. Mijn drijfveer is jongeren, die vanuit thuis niet zoveel gestimuleerd worden, te helpen om staande te blijven in deze maatschappij. Daarbij kan ik mijn bagage uit 30 jaar bedrijfsleven goed gebruiken. Arend Jan en Nico hebben me geleerd dat het in de klas vooral draait om contact en empathie en ik ga die uitdaging graag aan. Ik heb al verschillende sollicitaties uit staan en verwacht dat ik na de zomervakantie al voor de klas sta."

Droom waarmaken
De gedreven docenten Arend Jan en Nico zien ook in cursist Jenny Blokland een kandidaat die een uitstekende bijdrage kan leveren in het onderwijs. Jenny is momenteel financieel specialist bij de Rabobank, waar zij al 30 jaar werkt. Ondanks dat de bank met reorganisaties bezig is, verwacht ze niet dat haar baan op de tocht staat. “Toch wil ik nu mijn droom najagen om docent te worden. Het is tijd dat de jongere mensen bij de bank een kans krijgen, mijn hart ligt bij een andere ambitie”, vertelt de 48-jarige toekomstige docent. De moeder van drie studerende kinderen wil als docent haar steentje bijdragen aan de maatschappij. “De Rabobank stimuleert dat ook, zij maken een budget vrij voor persoonlijke ontwikkeling en ik zie dat als een kans om me te oriënteren op het onderwijs. Je ziet op het nieuws dat veel leerlingen van het mbo afvallen en die jongeren wil ik graag ondersteunen. Ik wil ze laten zien dat zij ertoe doen en dat hun functie in de maatschappij belangrijk is. Ik weet dat het een pittige doelgroep is en heb tijdens deze training ervaren dat ik mijn ervaring als leidinggevende in de ‘harde zakenwereld’ prima kan gebruiken. Ik heb al een paar dagen stagegelopen bij een school en weet exact waar ik wil gaan werken. Het voelt heel goed dat ik dit pad ben ingeslagen en er is geen weg meer terug: binnen een jaar ben ik docent.”

Lees verder:
Heroverwegen na confrontatie >>
Uitval voorkomen >>

* De Kandidatenpool tekortvakken is in januari 2018 opgeheven.

Second-career teachers bereiden zich voor op overstap naar onderwijs

Gerelateerde onderwerpen