Voion | Arbeidsmarkt & opleidingsfonds voortgezet onderwijs

Er wordt gezocht op *

Nieuws

Gemotiveerde docenten in tekortvakken? U vindt ze in de Kandidatenpool Vierslagleren

woensdag 2 maart 2016 | Arbeidsmarkt & mobiliteit

Het nieuwe schooljaar, het is er sneller dan u denkt. En dat betekent dat het weer tijd is om na te denken over de personele bezetting. Zeker voor de tekortvakken is het niet altijd makkelijk om goede, gemotiveerde leraren te vinden. Dan is het goed om te weten dat de Kandidatenpool Vierslagleren op MeesterBaan.nl weer goed gevuld is.

Meer dan honderdvijftig  startende leraren hebben zich al ingeschreven voor de Kandidatenpool en dat aantal stijgt de komende weken nog. Zij zijn gemotiveerd om de komende jaren les te geven in een tekortvak en tegelijkertijd hun (extra) bevoegdheid in dat vak te halen. Natuurlijk wilt u niet over één nacht ijs gaan bij het aanstellen van een starter of zij-instromer. Neem daarom gerust eens een kijkje in de Kandidatenpool. Deze is gratis te raadplegen, zodra u bent ingelogd. U vindt er uitgebreide motivaties en cv’s van de aangemelde kandidaten, zodat u kunt kijken of er een goede match met een zittende leraar bij zit. Heeft u een geschikte kandidaat gevonden? Meld uw startende en zittende leraar dan vanaf 1 april aan voor Vierslagleren.

Om u alvast een beeld te geven van de verschillende starters en zij-instromers in de Kandidatenpool, vertellen drie kandidaten hieronder waarom ze zich hebben ingeschreven.

Johanneke: graag voor de klas staan
Johanneke Tack-Kersbergen (25 jaar) heeft een eerstegraads onderwijsbevoegdheid Lichamelijke Opvoeding. Ze wil nu een tweedegraads bevoegdheid Nederlands, Engels of Frans halen. Zij vertelt: “Als kind wilde ik altijd al graag voor de klas staan. Tijdens mijn studie aan de ALO is mijn enthousiasme om les te geven alleen maar gegroeid. Zelf vind ik het erg leuk om jongeren wat te leren en ook om van hen te leren. Helaas is er niet veel vraag naar sport- en bewegingsdocenten. Toen ik over Vierslagleren las, werd ik gelijk weer positief. Dit zie ik als een kans om alsnog voor de klas te kunnen staan en om mijn bevoegdheid in een tekortvak te halen.”

Inge: mis voldoening in bedrijfsleven
Inge Bremen (26 jaar) is een zij-instromer. Zij heeft Toegepaste Taalkunde gestudeerd en wil een eerste- of tweedegraads bevoegdheid Nederlands, Engels of Frans halen. Ze heeft zich opgegeven voor de training Zin in Lesgeven* in maart. Inge: “Met het idee een brug te slaan tussen talen en culturen, ben ik Toegepaste Taalkunde gaan studeren in Antwerpen. In 2014 heb ik mijn master in de Meertalige Communicatie behaald en ben ik het bedrijfsleven in gegaan. Hoewel ik lesgeven altijd heb geambieerd tijdens mijn studie, wilde ik eerst ervaren of het bedrijfsleven mij beviel. Ik merk echter dat ik het enthousiasme en de voldoening mis die ik bespeur als ik aan lesgeven denk. Ik ben altijd ontzettend graag naar school gegaan en zou het een uitdaging vinden dat gevoel ook aan de jeugd van nu over te brengen. Met mijn wetenschappelijke achtergrond ben ik hoofdzakelijk theoretisch onderlegd. Ik kijk ernaar uit de praktijk te ervaren en zie het als een uitgelezen kans dat te leren van een ervaren docent.”

Peter: kennis en ervaring doorgeven
Peter Hofstee-Schenk (54 jaar) is ook een zij-instromer. Hij heeft een wiskundige achtergrond en wil eerstegraads docent Wiskunde of ICT worden. Ook hij heeft zich opgegeven voor de training Zin in Lesgeven* in maart. Zijn motivatie: “Ik heb wiskunde gestudeerd en werk de laatste jaren als coach en trainer. Daarnaast heb ik ruime ervaring als software ontwikkelaar en projectmanager in de ICT. Om mijn carrière een nieuwe richting te geven zoek ik een baan als docent om mijn kennis en ervaring door te geven aan een nieuwe generatie. Wat ik meebreng, is inhoudelijke kennis in combinatie met coachingsvaardigheden. Ik zie ernaar uit om beide kwaliteiten te bundelen en in praktijk te brengen in mijn nieuwe baan als leraar.”


* De training ‘Zin in lesgeven’ is een driedaagse cursus voor zij-instromers in het onderwijs en wordt verzorgd door twee ervaren docenten van Hogeschool Windesheim. Vierslagleren biedt zij-instromers in het onderwijs de kans om op praktische wijze kennis te maken met het werk van een leraar.