Voion | Arbeidsmarkt & opleidingsfonds voortgezet onderwijs

Er wordt gezocht op *

Nieuws

Joke de Jong verkozen tot Leraar van het jaar 2016

maandag 10 oktober 2016 | Loopbaan & professionalisering

Tijdens het Lerarencongres op 8 oktober zijn de Leraren van het Jaar 2016 bekend gemaakt door minister Bussemaker van Onderwijs. Joke de Jong, van Het Schoter in Haarlem, is verkozen tot Leraar van het jaar 2016 voor het voortgezet onderwijs. Zij zal komend jaar optreden als ambassadeur voor het onderwijs.

Deze nieuwe Leraar van het Jaar 2016 VO maakt niet alleen het verschil in het leven van leerlingen, ze geeft ook iedere leerling recht op zijn eigen zijn. Ze motiveert leerlingen het beste uit zichzelf te halen. Ieder kind leert in haar lessen ook de ander te accepteren en te respecteren in diens uniciteit. Joke is bevlogen en creatief. Bovendien actief op het gebied van onderwijsvernieuwingen en in staat om op alle niveaus over het onderwijs te praten. Door een onderzoekende houding worden niet alleen de leerlingen gestimuleerd, maar worden ook de collega’s in dit proces meegenomen.

Andere leraren van het jaar 2016:
  • Primair onderwijs: Daisy Mertens, BBS De Vuurvogel in Helmond
  • Speciaal onderwijs: Anna Hinkema, Dr. J. de Graaf school in Groningen
  • Middelbaar beroepsonderwijs: Merel Brugman, ROC A12 in Velp
De Leraren van het Jaar zijn een jaar lang het gezicht van de beroepsgroep binnen hun sector. Zij krijgen een podium om hun inspiratie, innovatie en passie uit te dragen en te delen met de rest van lesgevend Nederland. Daarmee draagt de verkiezing bij aan een positief imago van het beroep, zorgt ervoor dat de kwaliteit van de beroepsgroep zichtbaar en bespreekbaar gemaakt wordt en dat het leraarschap op een positieve manier in beeld komt. De verkiezing wordt sinds 1999 georganiseerd. De leraren werden genomineerd door leerlingen, ouders, collega’s en leidinggevenden. Uiteindelijk bepaalde een vakjury de winnaar uit drie kandidaten per categorie. Daarbij richtte de jury zich op leraren die in staat zijn hun omgeving te overtuigen van hun kwaliteiten, hierover in gesprek durven en kunnen gaan met collega’s en beleidsmakers en die weten te inspireren.

Zie ook het bericht op de website van de Onderwijscoöperatie.