Voion | Arbeidsmarkt & opleidingsfonds voortgezet onderwijs

Er wordt gezocht op *

Arbeidsmarkt & mobiliteit

Regionale gegevens

Inleiding

De onderwijsarbeidsmarkt kent regionale verschillen. Er zijn regio’s in Nederland waar weinig of geen vacatures zijn of worden verwacht vanwege krimp van het aantal leerlingen. In andere regio’s worden juist grote spanningen op de arbeidsmarkt verwacht. Deze worden veelal veroorzaakt door een grote verwachte uitstroom van personeel, terwijl het leerlingenaantal in die regio’s gelijk blijft of beperkt groeit.
Er zijn verschillende rapportages beschikbaar die inzicht geven in de regionale arbeidsmarkt van het voortgezet onderwijs. 

Regionale Arbeidsmarkt voor leraren 2017-2022 (CentERdata, april 2017)
Via het linkermenu vindt u rapportages over de regionale arbeidsmarktramingen die in opdracht van het ministerie van OCW zijn opgesteld door CentERdata. Voion publiceert deze, zodat scholen zicht krijgen op de onderwijsarbeidsmarkt in hun regio. Binnen de regio's worden de gegevens uitgesplitst naar rpa. 

Deze ramingen hebben tot doel een indruk te geven van de arbeidsmarkt voor leraren in het voortgezet onderwijs per regio. Daarbij is gebruik gemaakt van Mirror, een microsimulatiemodel dat in opdracht van het ministerie van OCW is ontwikkeld. Een uitgebreide beschrijving van Mirror is te vinden op Mirrorpedia.

In de ramingen komen de volgende ontwikkelingen aan bod:
  • Leeftijdsopbouw
  • Prognoses op hoofdlijnen:
    - werkgelegenheid
    - vervangingsvraag
    - instroom
    - onvervulde vraag
  • Prognoses per vak:
    - werkgelegenheid
    - vervangingsvraag
    - instroom
    - onvervulde vraag
Zelf aan de slag
Het is mogelijk zelf verder aan de slag te gaan met onderwijsarbeidsmarktramingen. Met de tool Planmirror kunt u zelf informatie uit de rapporten op het niveau van een individuele brin doorrekenen en kunt u bovendien de aantallen afgestudeerden van lerarenopleidingen en de ulo naar vak en regio bekijken.

Onderwijsatlas voortgezet onderwijs (2016)
De Onderwijsatlas voortgezet onderwijs laat aan de hand van grafieken en kengetallen een samenhangend beeld van recente en toekomstige ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs zien rond thema’s als: leerlingenaantallen, vergrijzing, tekortvakken, (on)bevoegd gegeven lessen, de route naar het leraarschap en werktevredenheid. Landkaarten tonen in één oogopslag de regionale verschillen.

Regionale arbeidsmarktrapportages voortgezet onderwijs 2015 van Voion
Via het linkermenu vindt u 14 regionale arbeidsmarktrapportages voortgezet onderwijs 2015. Deze rapportages geven een helder beeld van de huidige en toekomstige ontwikkelingen van leerlingen, personeel, vakken en lerarenopleidingen in de verschillende regio’s. De rapportages zijn door Voion opgesteld.

In deze rapportages vindt u ontwikkelingen en prognoses over: 
  • Leerlingen
  • Werkgelegenheid
  • Samenstelling personeelsbestand (leeftijd en vakken)
  • Uitstroom lerarenopleidingen
  • Bevoegdheid
In totaal zijn er 14 regionale arbeidsmarktanalyses beschikbaar. Elk van de rapportages bestaat uit een bundeling van (meerdere) RPA-regio’s en de G5. Gezamenlijk hebben de rapportages een landelijke dekking.

Overkoepelend rapport
In een overkoepelend rapport wordt inzicht geboden in de nationale ontwikkelingen en de verschillen tussen de regio’s in Nederland.


Instrumenten

  • Formatieplanner vo

    De rekenmodule van de AOb helpt de MR om een goed onderbouwde mening te geven over de begroting en het formatieplan

  • Scenariomodel-VO

    Meerjaren strategisch personeelsbeleid voeren, leerlingenprognoses en formatieramingen berekenen met het Scenariomodel-VO.

Inspiratie

  • Van regio naar wijk: krimp lokaal inschatten

    Het Gelderse schoolbestuur Alliantie Voortgezet Onderwijs hanteert prognosemodel op microniveau.

  • De toekomst in kaart brengen

    Goed voorbereid zijn op de toekomst. Dat is voor CVO Groep Zuidoost-Utrecht de belangrijkste reden om strategische personeelsplanning in te zetten.

  • Klaar voor de krimp

    Twee stichtingen voor voortgezet onderwijs in de achterhoek besloten de krimp niet af te wachten en kozen voor een fusie. De nieuwe stichting Achterhoek VO wil zo de diversiteit en kwaliteit van het onderwijs in de regio waarborgen.

  • Personeelsbeleid koppelen aan onderwijskundige visie

    Utrechts Stedelijk Gymnasium nam deel aan pilot Strategische Personeelsplanning

  • Kennisdeling in netwerken onderwijsarbeidsmarkt

    Er wordt in verschillende regio’s hard gewerkt aan de versterking van het personeelsbeleid en samenwerking tussen scholen en besturen om kwalitatieve en kwantitatieve tekorten op de onderwijsarbeidsmarkt te tackelen. Inmiddels zijn er resultaten zichtbaar

Onderzoeken