Voion | Arbeidsmarkt & opleidingsfonds voortgezet onderwijs

Er wordt gezocht op *

Loopbaan & professionalisering

Verslag Wie zijn de docenten van de toekomst?

Leerlingen, bedrijfsleven en de samenleving vragen om onderwijs dat past bij de huidige én toekomstige tijd. Scholen zoeken naar eigentijdse manieren waarop kwalitatief goed onderwijs aangeboden kan worden, ook als er niet voldoende docenten voor alle vakken te vinden zijn.
Wie zijn degenen die in de toekomst de passende leeromgeving voor leerlingen vormgeven? Welke competenties hebben docenten van de toekomst nodig? Wat hebben scholen en de sector nodig om voldoende kwalitatief goede instroom te waarborgen?

Hierover gingen schoolleiders, docenten, bestuurders, P&O-ers, ouders, leerlingen en andere geïnteresseerden op 13 juni 2017 in De Balie in Amsterdam met elkaar over in gesprek via de methodiek van Appreciative Inquiry.
Twee docenten kwamen vertellen hoe zij grenzen opzoeken, onverwachte verbindingen maken en experimenteren met een andere rol. Sultan Göksen gebruikt als ‘voorbeelddocent van de toekomst’ activerende technieken zoals scrum en design thinking voor zowel haar leerlingen als docenten in opleiding. Bart Giethoorn legde een link tussen het spelen van games en het aanbieden van lesstof op school.

foto 2.jpg  foto 4.jpg  foto 3.jpg 


foto 1.jpg
foto's: Jan Boeve, De Balie

Bijeenkomst gemist?
Bekijk een impressie met enkele opbrengsten van deze bijeenkomst. Of lees het verslag Wordt de hybride leraar de docent van de toekomst? op de website van Komenskypost.

Ook interessant: