Voion | Arbeidsmarkt & opleidingsfonds voortgezet onderwijs

Er wordt gezocht op *

Publicaties

Onderwijsvernieuwing door pionierende leraren

woensdag 26 maart 2014 | Loopbaan & professionalisering

Betreft: kwalitatief onderzoek naar factoren die een ondersteunende rol spelen bij het ontwikkelen en uitvoeren van onderwijsinnovatieprojecten door leraren.
In opdracht van: Onderwijscoöperatie
Uitgevoerd door: Kennisland en het Welten-instituut (Open Universiteit)
Datum publicatie: maart 2014

Verschillende onderzoeken tonen het belang aan van de rol van leraren bij onderwijsinnovatieprocessen. Maar weinig publicaties reppen over de volgende praktische vraag: hoe kan leraargedreven onderwijsinnovatie in de praktijk goed ondersteund worden?
In het artikel Onderwijsvernieuwing door pionierende leraren doen Kennisland en het Welten-instituut (Open Universiteit) verslag van de uitkomsten uit een kwalitatief onderzoek naar factoren die een ondersteunende rol spelen bij het ontwikkelen en uitvoeren van onderwijsinnovatieprojecten door leraren.

Aan de hand van de praktijkcase Onderwijs Pioniers laten auteurs Bieke Schreurs, Wendy Kicken en Marlieke Kieboom zien dat de innovatieprojecten een sterk dynamisch verloop hebben. Het is van belang een ondersteuningsstructuur te bieden waarin voldoende tijd, ruimte, vertrouwen, enthousiasme, reflectie en waardering geboden wordt aan pionierende leraren in de school (door collega’s en de schoolleiding) én buiten de school (door contact met mede-Pioniers en het Onderwijs Pioniers-team). Daarnaast helpen kerncompetenties – zoals intrinsieke motivatie, het kunnen samenwerken en anderen kunnen motiveren – de pionierende leraren om hun project te verduurzamen op school.

In de conclusie worden de uitkomsten geformuleerd en adviezen beschreven voor leraren en schoolleiders die zelf vorm willen geven aan onderwijsinnovatie op hun school.