Het Rembrandt College in Veenendaal bood werknemers de gelegenheid om te reflecteren op werk- en levensvragen. Die investering loont. Deelnemers aan de trainingen houden daarna nog lang contact met elkaar. Ze kunnen op elkaar terugvallen en dragen op een positieve manier bij aan de sfeer in school.
“Lesgeven is topsport”, zegt conrector Thea Starmans. “In ons strategisch beleidsplan hebben wij opgenomen dat je er als werknemer zelf voor verantwoordelijk bent dat je geestelijk en lichamelijk gezond blijft. Maar daar willen we als management natuurlijk wel ons steentje aan bijdragen.” Dat actie nodig was, bleek een aantal jaren geleden nadat de workability index onder het personeel was uitgezet. Dit meetinstrument voor werkvermogen, uitgebreid met aspecten van werkbeleving, gaf aan dat docenten een hoge werkdruk ervoeren. “Mensen werden niet gezien”, verwoordt Starmans een deel van het probleem. Het Rembrandt College ging met een aantal thema's aan de slag.
Expertise overdragen
Het Rembrandt College ligt in een knelpuntregio voor arbeidsmarkttekorten en via een project dat op de toenemende vergrijzing inspeelt, kwam een aantal 55+ docenten terecht bij de training Future Prove. De bezinning op het laatste stukje van hun loopbaan motiveerde de docenten van de economiesectie, allemaal dik vijftig, om bewust op zoek te gaan naar goede stagiaires aan wie zij hun expertise kunnen overdragen. Een docente Engels van 63 besloot dat zij graag jonge collega’s wilde coachen. Intussen bleken de bezinningsvragen niet aan leeftijd gebonden. “We kregen het signaal dat juist jonge, beginnende docenten ’s avonds gestrekt op de bank liggen”, vertelt Starmans. “Na het werk hebben ze geen energie meer over." Docenten die nog niet zo lang voor de klas staan, zijn nog bezig met het opdoen van ervaring en vaardigheden en kunnen niet terugvallen op de routine die een oudere docent heeft opgebouwd.
Meer oog voor elkaar
Toen de training ‘Vitaal in je werk’ zich aandiende, in eerste instantie bedoeld voor 45-plussers, mocht iedereen die dat wilde zich hiervoor inschrijven. Zes groepen zijn op training geweest. Dat heeft verder bijgedragen aan een mentaliteitsverandering in de school, denkt Starmans. “Door de training hebben collega’s meer oog voor elkaar gekregen. Je ziet elkaar in kwetsbare en in goede momenten. Dat schept een band en dat werkt door in de school. Na afloop staan mensen positief in hun werk, ze weten elkaar te vinden, sparren samen en sommige groepen doen zelfs nu nog wel eens iets samen. De sfeer is opener geworden.”
Begeleiding nieuwe leraren
Het bewustzijn dat ‘gezien worden’ zo belangrijk is, heeft intussen ook consequenties gehad voor bijvoorbeeld de begeleiding van nieuwe leraren. Starmans: “Zij krijgen nu meteen een coach en aan het begin van het jaar organiseren we een begeleidingsdag. Dat geeft verbinding. Behalve met hun coach en unitleider hebben ze regelmatig contact met collega’s die tegelijkertijd begonnen zijn. Bovendien stellen we nieuwe collega’s voor met een foto en wat persoonlijke informatie, zodat mensen hier niet anoniem rondlopen.”
Rembrandt College Veenendaal