Voion | Arbeidsmarkt & opleidingsfonds voortgezet onderwijs

Er wordt gezocht op *

Nieuws

Helpt u mee aan de handreiking taakbeleid?

dinsdag 20 november 2018 | Veilig, gezond & vitaal werken

In opdracht van Voion en de sociale partners zijn TNO en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen gestart met de ontwikkeling van ‘Balans in Onderwijstaken (BIO)’. BIO is een digitale handreiking voor scholen in het voortgezet onderwijs die helpt het taakbeleid te optimaliseren en monitoren en ervoor probeert te zorgen dat taakbeleid daadwerkelijk bijdraagt aan het terugdringen van de werkdruk in het voortgezet onderwijs. We ontwikkelen de handreiking graag samen met een aantal scholen. Op dit moment zoeken wij nog 2 scholen die willen meedoen.

Deelname aan dit project levert uw school in ieder geval een drietal concrete opbrengsten:
  1. Een voor uw school op maat gemaakte digitale handreiking voor het eigen taakbeleid.
  2. Ondersteuning bij het formuleren van de taken van nu en de taken van de toekomst voor uw eigen school.
  3. Inzicht in de match van uw huidige personeel met zowel de taken van nu als de taken van de toekomst. De match is op kwalificatie, motivatie en balans belasting/belastbaarheid.
Wat vragen we van uw school?
De tijdsinvestering bedraagt deelname aan drie werksessies van één dagdeel. De totale investering hangt sterk af van het aantal medewerkers dat namens uw school meedenkt en -doet. In de derde werksessie vragen we álle medewerkers van uw school - of een nader te maken selectie van de groep medewerkers - om het prototype van de digitale handreiking te testen. We verwachten dat de test 20-30 minuten van de medewerkers vraagt.

Wilt u meedoen? Meer informatie?
Neem dan contact op met Rick van Workum, tel: 06 12 32 96 39 of e-mail: Rick.van.workum@voion.nl. Wij geven u graag meer informatie en sturen graag een meer uitgebreide projectomschrijving naar u toe.

Onderzoek effectiever taakbeleid
Op basis van onderzoek naar taakbeleid en werkbelasting heeft TNO in 2017 twaalf ontwerpeisen opgesteld voor een meer effectief taakbeleid waarbij werkdruk beter wordt gereguleerd en waarbij doelen positief worden ingestoken. Zie het onderzoek Naar een effectiever taakbeleid in het voortgezet onderwijs.