Nieuws

Versoepeling quarantaineregels en kennismakingsactiviteiten

donderdag 27 januari 2022 | Veilig en vitaal werken

In de persconferentie van 25 januari 2022 heeft het Kabinet besloten dat leerlingen in het voortgezet (speciaal) onderwijs vanaf 26 januari 2022 niet meer standaard in quarantaine hoeven wanneer ze in contact zijn geweest met een COVID-19 besmet persoon. Voor medewerkers versoepelen de quarantaineregels ook onder enkele voorwaarden. Leerlingen kunnen hierdoor meer fysiek les krijgen. Met betrekking tot fysieke niet-onderwijsactiviteiten geldt een versoepeling voor de kennismakingsactiviteiten voor groep 8 leerlingen. 

Welke quarantaineregels veranderen er?
Medewerkers die in (nauw) contact zijn geweest met iemand die corona heeft en geen klachten hebben, hoeven niet in quarantaine en komen gewoon naar school als:

  • Zij korter dan 8 weken geleden positief getest zijn en géén klachten hebben. 
  • Zij langer dan 1 week geleden een boostervaccinatie hebben gehad en géén klachten hebben.
  • Uit overleg met hun werkgever blijkt dat zij voldoen aan de voorwaarden van werknemers in essentiële bedrijfsprocessen. De werknemer heeft altijd de keuze om toch in quarantaine te gaan en niet naar het werk te komen.

Leerlingen die in (nauw) contact zijn geweest met iemand die corona heeft en geen klachten hebben, hoeven niet in quarantaine en komen naar school.

De versoepeling van de quarantaineregels is aangepast in de norm coronavirus in de Arbocatalogus-VO.

Kennismakingsactiviteiten
Met betrekking tot fysieke niet-onderwijsactiviteiten geldt een versoepeling voor de kennismakingsactiviteiten voor groep 8 leerlingen. Deze activiteit wordt gezien als onderwijsactiviteit en mag in sobere vorm en onder voorwaarden plaatsvinden.

  • De activiteiten staan in het teken van informatiedeling. De activiteiten die doorgaans ‘voor de sfeer’ worden georganiseerd mogen niet in de school worden gehouden.
  • Er komen in principe geen volwassenen in de school. Een aspirant-leerling (dus alleen groep 8) bezoekt zelfstandig de activiteit. In zeer uitzonderijke gevallen, bijvoorbeeld bij een leerling met een ondersteuningsbehoefte, kan de schoolleiding besluiten dat er één extra persoon aanwezig is bij de activiteit.
  • Er zijn zo min mogelijk contactmomenten tijdens de activiteit. Scholen kunnen bijvoorbeeld werken met tijdslots.
  • Bij de kennismakingsactiviteiten volgt iedereen de basismaatregelen.