Onderwijsarbeidsmarkt
Het voortgezet onderwijs is voortdurend in ontwikkeling. Voion moedigt de sector aan ook buiten de gebaande paden het onderwijs te organiseren om zo wendbaar te zijn en duurzaam in te kunnen spelen op veranderingen in de onderwijsarbeidsmarkt. Door de ‘lessons learned’ van deze innovaties te delen willen we de sector helpen bij de verdere ontwikkeling van het onderwijs.
Veel schoolleiders, leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel hebben ideeën over de manier waarop het onderwijs op hun school beter kan of handiger kan worden georganiseerd. Via diverse fondsen is er subsidie beschikbaar om deze initiatieven aan te jagen en verder te ontwikkelen. In dit dossier bieden we informatie over deze fondsen en andere initiatieven.
Een overzichtelijk handboek met praktische instrumenten en tips voor leraren door leraren om het onderwijs te verbeteren.
Hoe vertaalt u de cao-afspraak over werkdrukvermindering, lestaakreductie en ontwikkeltijd naar de onderwijspraktijk? Welke ruimte is er en welke gevolgen kan deze cao-afspraak hebben voor de eigen organisatie?
Schoolbestuurders, docenten, studenten en stagiaires van verschillende scholen in Friesland leren in bovenschoolse leerateliers met en van elkaars onderwijsvernieuwingen.
Betreft: Onderzoek naar professionalisering in brede zin en evaluatie van de Lerarenbeurs. In opdracht van: het ministerie van OCW. Uitgevoerd door: MOOZ, CAOP, Centerdata, maart 2022.
Betreft: Onderzoek naar de bijdrage van leerKRACHT op schoolcultuur en onderwijskwaliteit. Uitgave: NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek), 2021.
Een terugblikkende analyse op basis van bestaande beleidsevaluaties. In opdracht van: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Uitgevoerd door: ResearchNed/SEO Economisch onderzoek, mei 2021.
Beroepsstandaard Schoolleiders VO, gepubliceerd januari 2021. Katern Richting geven aan professionele ontwikkeling. Aan de slag met de Beroepsstandaard Schoolleiders VO, gepubliceerd juni 2021.