VOION Haganum 1506 2Header2

Onderwijsarbeidsmarkt

Uit de praktijk

Uit de praktijk

De ervaringen en opgedane kennis van regionale samenwerking op het lerarentekort deelt Voion via deze pagina met de sector. 
Werven van nieuwe docenten:
  • Samenwerking Leiden en Duin-en Bollenstreek zorgt voor succesvolle matching door regionaal loket
    Hoe bereik je nieuwe, getalenteerde professionals om het lerarentekort regionaal op te lossen? De regio Leiden, Duin- en Bollenstreek is begin 2020 gestart met een regionaal loket om meer docenten uit nieuwe doelgroepen aan te trekken voor het voorgezet onderwijs.

  • We maken samen het imago
    Om het lerarentekort terug te dringen is samenwerking met verschillende onderwijssectoren van belang. Sabrina Kole, projectleider van het loket Lesgeven in Zeeland, en Robert Jacobs, projectleider van het loket Leraar in Nijmegen, hebben veel te maken met zij-instromers en brengen hen in contact met de juiste scholen in verschillende sectoren. Verder richten zij zich ook op het behoud van leraren. Benieuwd naar de ervaringen van Sabrina en Robert? Lees het interview.

  • Kennismakingstraject voor high potentials
    Het Jan Tinbergen College in Roosendaal, ’t Rijks in Bergen op Zoom en Fontys Lerarenopleiding Tilburg hebben de handen ineen geslagen om nieuwe betadocenten te werven.
  • Docenten werven in het technisch domein – netwerken brengt je verder
    Het vinden van docenten in technische vakken voor het beroepsonderwijs wordt steeds lastiger in de regio Rijnmond. Dit willen de deelnemers van TechForce Rijnmond aanpakken met et gerichte (voorlichtings)acties én door nieuwe doelgroepen aan te boren.
  • Chemie voor de klas
    Utrecht Leert, een samenwerkingsverband van voortgezet onderwijs, mbo en Utrechtse lerarenopleidingen, en de beroepsvereniging KNCV sloegen de handen ineen om een informatiebijeenkomst te organiseren voor chemici die hun liefde voor het vak willen delen als zij-instromer of hybride docent. Lees hier het verhaal over deze samenwerking.
  • Van PAL-student naar leraar
    Via de Pre-U kunnen studenten van het hbo of de universiteit docenten in het middelbaar onderwijs ondersteunen bij hun taken. Een bijbaan als PAL (Persoonlijke Assistent Leraar) is voor studenten een goede manier om kennis te maken met het onderwijs.
  • Schooldirecteuren selecteren kansrijke zij-instromers
    Artikel Onderwijsblad over speeddate avond in Utrecht tussen schooldirecteuren en potentiële zij-instromers in het voortgezet onderwijs
  • Statushouders als bèta-docent
    De Montessori Scholengemeenschap Amsterdam stoomt samen met de gemeente Amsterdam statushouders klaar voor bèta-docent.
  • Lesgeven in Zeeland
    In februari vond de lancering plaats van het nieuwe platform lesgeveninZeeland.nl. De website geeft voorlichting over de diverse mogelijkheden die er zijn om aan de slag te gaan in het Zeeuwse onderwijs. Luister ook het interview met Saskia Szarafinski en Gorik Hageman
  • Samen enthousiasmeren
    Opleidingsschool Noord-Limburg ontwikkelde Voor de klas ermee!, een programma om leerlingen van voorexamenklassen van het vo te enthousiasmeren voor het docentenvak.
  • Campagne Liever voor de klas
    Drie jaar geleden startte de gemeente Amsterdam de imago- en wervingscampagne ‘Liever voor de Klas’, met als doel om het lerarentekort in het primair en voortgezet onderwijs te helpen terugdringen. Onderdeel van de campagne is een informatieve website en een helpdesk voor persoonlijk advies. Lees deze infographic over de resultaten van de campagne.
Regionale Mobilteitscentra:
Behoud en begeleiding (startende) docenten:
  • Schoolbesturen in Friesland en Overijssel organiseren bovenschoolse leerateliers
    De kwaliteit van het onderwijs verbeteren, de mobiliteit van docenten bevorderen en startende leraren binden aan de regio. Dat is de insteek van het project ‘Bovenschoolse leerateliers’, waar acht schoolbesturen in Friesland en Overijssel en de lerarenopleidingen van Rijksuniversiteit Groningen en NHL Stenden mee aan de slag gaan.   
Dubbele bevoegdheid:
  • Dubbele bevoegdheid als oplossing voor tekortvakken
    De Meerwaarde stimuleert aankomende en zittende docenten om een tweede bevoegdheid te halen voor tekortvakken. En dat blijkt heel positief uit te pakken voor de docenten, de school en de leerlingen. Het tekort voor wiskunde is opgelost en docenten worden duurzamer inzetbaar en blijven continu leren en ontwikkelen.            
Op de website aanpaklerarentekort.nl vindt u ook diverse praktijkvoorbeelden uit het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs,