Voion | Arbeidsmarkt & opleidingsfonds voortgezet onderwijs

Er wordt gezocht op *

Arbeidsmarkt & mobiliteit

Stimuleringsregeling regionale aanpak lerarentekort voortgezet onderwijs

Inleiding

Stimuleringsregeling regionale aanpak lerarentekort voortgezet onderwijs

Het voortgezet onderwijs heeft behoefte aan oplossingen voor het lerarentekort. Door regionaal samen te werken kan er op maat gewerkt worden aan dit arbeidsmarktvraagstuk. Voion ondersteunt regionale projecten met een cofinanciering via de Stimuleringsregeling regionale aanpak lerarentekort voortgezet onderwijs. De regeling is bedoeld voor innovatieve, regionaal georiënteerde initiatieven van samenwerkende schoolbesturen en lerarenopleidingen om arbeidsmarktvraagstukken aan te pakken.  

Voor 8 regionale projecten is cofinanciering toegekend. Op 26 april 2018 kwamen de penvoerders van deze projecten bij elkaar om de initiatieven aan elkaar te presenteren. Lees het nieuwsbericht Nieuwe regionale projecten aanpak lerarentekort van start >>

De ervaringen, opgedane kennis en de eindproducten van deze projecten zal Voion via deze pagina met de sector delen.

De projecten:
  1. Opscholing en doorstroming tweedegraads leraren tekortvakken
    Tweedegraads docenten bevoegd maken om les te kunnen geven in de bovenbouw van havo en vwo. Dat is de insteek van het Zuid-Hollandse project ‘Opscholing en doorstroming tweedegraads leraren tekortvakken’.
  2. Statushouders aan de slag in het onderwijs
    Drie scholengemeenschappen en de Hogeschool Utrecht hebben de handen ineen geslagen om geïnteresseerde en geschikte statushouders op te leiden tot tweedegraads docent. Dit doen ze met het project ‘Statushouders in onderwijs aan de slag’.
  3. Docenten werven in het technisch domein
    Het vinden van docenten in technische vakken voor het beroepsonderwijs wordt steeds lastiger in de regio Rijnmond. Dit willen de deelnemers van TechForce Rijnmond aanpakken met het project ‘Docenten werven in het technisch domein’.
  4. Krachtige starters
    Startende docenten die het onderwijs binnen een paar jaar voor gezien houden. Het komt regelmatig voor. De voornaamste oorzaak? De grote overgang van lerarenopleiding naar de start als docent. Met het project ‘Krachtige starters’ willen het Nuborgh College, het Greijdanus College en de lerarenopleiding van Hogeschool Windesheim hier verandering in brengen.
  5. Assessmentcentrum voor zij-instromers
    Het lerarentekort terugdringen met kwalitatief goede assessments en leerwerktrajecten op maat. Dat is de insteek van het project ‘Assessmentcentrum voor zij-instromers’ van NHL Stenden Hogeschool en de schoolbesturen Piter Jelles en O2G2.
  6. Financials in onderwijs aan de slag, regio Utrecht
    Het voortgezet onderwijs in de regio Utrecht heeft dringend behoefte aan nieuwe leraren. Tegelijkertijd maken ontwikkelingen in de financiële sector juist dat medewerkers op zoek gaan naar nieuw carrièreperspectief. Met het project ‘Shift happens’ hopen Hogeschool Utrecht en een aantal schoolbesturen (oud-)medewerkers uit de financiële sector warm te maken voor een baan in het onderwijs.
  7. Vacatures met tekortvakkenlabel voor zij-instromers
    Voor veel scholen is het moeilijk om voldoende docenten te vinden voor de tekortvakken. De zeven reformatorische schoolbesturen in Nederland hebben daarbij een extra uitdaging. Zij zoeken immers docenten die zelf ook uit reformatorische kring komen.
  8. Bovenschoolse leerateliers voor docententraining en onderwijsvernieuwing in Friesland en Noord-Overijssel

Inspiratie

Onderzoeken