Loopbaan & professionalisering
Richting geven aan professionalisering in vo-scholen door verbinding van praktijk en strategie
De kijkwijzer bevat achtergronden over het begrip professionele ruimte en concrete hulpmiddelen om de dialoog in school op gang te brengen.
Omdat niet alle veranderingen voor iedereen verbeteringen bleken, bood het professioneel statuut uitkomst om alles eens zwart op wit te zetten.
Elke school moet dit schooljaar beschikken over een professioneel statuut. Verschillende scholen zijn er al mee aan de slag gegaan.
In twee bijeenkomsten praten vertegenwoordigers van de verschillende scholen van Scholengroep Spinoza over de invulling van een schooloverkoepelend professioneel statuut.
Visie op onderwijs en visie op de rol van de docent daarbinnen, dat is waar het om draait bij Lumion in Amsterdam als er gesproken wordt over het professioneel statuut.
Scholengroep Den Haag Zuid-West doet met zijn drie scholen mee aan de pilot van Voion.
Op het Roelof van Echten College in Hoogeveen wordt al langer nagedacht over wat een professionele docent is en welke taakopvatting daarbij hoort.
“Professionalisering van docenten is uitermate belangrijk’, zo begint Ewald Weiss zijn betoog. “Maar”, zo gaat hij verder: “hoe geef je dit nu het beste vorm? Hoe ga je te werk bij de professionele ontwikkeling van hoogopgeleide mensen?
Het Amsterdamse IJburg College heeft professionalisering hoog in het vaandel staan. Docenten werken er dan ook gericht aan hun eigen ontwikkeling. Uitgangspunt: eigen verantwoordelijkheid.
LeerKRACHT-coach op het Oosterlicht College Vianen vertelt over LeerKRACHT in zijn werk.
Het Comenius College in Hilversum zet in het traject Werken aan Kwaliteit de professionalisering van docenten centraal. De leraren krijgen de ruimte om hun eigen leervraag te formuleren én te onderzoeken. Met succes.
Het Altena College in Sleeuwijk mag zich beste Onderwijswerkgever 2012 noemen. Medewerkers zijn bijzonder trots op hun school.
Een onderzoek naar de professionele ontwikkeling van schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs
Om te stimuleren dat docenten zich verder ontwikkelen, zijn er verschillende subsidieregelingen in het leven geroepen waaronder een vijftal beursinitiatieven.
Een onderzoek naar de strategische rol van team- en afdelingsleiders in het voortgezet onderwijs
Collectief handelingsvermogen in twee docententeams in het hbo
Professionele ruimte richt zich op de mate waarin docenten zeggenschap hebben over hun onderwijspraktijk en over hun eigen professionele ontwikkeling.
2017-Handreiking professioneel statuut voortgezet onderwijs.pdf (166,46 KB)
Professioneel statuut - handreiking voor leraren en docenten.pdf (522,7 KB)
2017-Achtergrondinformatie professioneel statuut.pdf (175,77 KB)