Aandachtspunten aanschaf incidentenregistratiesysteem
Als u overweegt een incidentenregistratiesysteem aan te schaffen, dan kunnen onderstaande aandachtspunten u helpen bij de (kwaliteits)beoordeling van de verschillende systemen. U kunt natuurlijk ook overwegen uw leerlingvolgsysteem uit te breiden met een incidentenregistratiemodule. Ook dan is het handig om op de volgende aspecten te letten:
- Uitvoermogelijkheden: mogelijkheden voor selecties/overzichten/presentaties van kengetallen; zoekmogelijkheden; opslag van anonieme gegevens; gegevensexport etc.; Kunt u overzichten maken die u inzicht bieden en die helpen uw schoolveiligheidsbeleid effectiever te maken?
- Invoermogelijkheden: duidelijkheid en volledigheid van wat en door wie geregistreerd kan worden; Kunt u registreren wat geregistreerd moet worden met het oog op (de evaluatie van) uw schoolveiligheidsbeleid en past het systeem bij hoe u de registratie van incidenten heeft georganiseerd? Het advies van Onderzoeksbureau ITS aan OCW kan daarbij behulpzaam zijn.
- Functionaliteit (veelzijdigheid): uitbreidbaarheid met aanvullende modules, integratie met andere (HRM) systemen; mogelijkheid van benchmarking binnen sector, met andere sectoren, etc.;
- Ondersteuning van gebruikers en beheerders: bedieningsgemak, ondersteuning bij installatie, mogelijkheden voor begeleiding/(web)training/werkinstructie etc., aanwezigheid demo/oefenomgeving; helpfunctionaliteit tijdens gebruik van de applicatie, helpdesk, gebruikersforum etc.;
- Prijs en licentie: prijs per jaar, eenmalige kosten, maximaal aantal gebruikers, minimale contractduur etc.;
- Beveiligingsaspecten: back-ups, rechtenbeheer, versleuteling van gegevensopslag en/of –overdracht, waarborging privacy, AVG-proof, bewaartermijnen etc.;
- Technische en inhoudelijke installatie: inrichting persoonlijke werkomgeving van de verschillende gebruikers;
- Technische eisen: (platform, stand-alone vs. netwerk- en web-varianten) netwerkeisen (instellingen, protocollen);
- Leverancier: continuïteit, betrouwbaarheid, inhoudelijke expertise, beschikbaarheid ondersteuning;
- Ervaring met onderwijssector: bewezen werking op andere scholen, referenties van anders scholen etc.;
- Onderhoud en beheer: beschikbaarheid handleiding, onderhoudsomgeving, beheerdershelpdesk, documentatie, upgrades etc.;