“Ik werk nu doordacht en ben me veel bewuster van veranderingen in de school.” Dankzij de Schoolleidersbeurs-VO kreeg Irene van Meel de ruimte om haar master Leiderschap in Onderwijs te volgen én direct toe te passen in de praktijk.
Bij ISK Het Gooi hebben ze deze tijd gecreëerd door de onderwijstijd aan te passen. Hierdoor ontstaat er ruimte voor docenten om met elkaar in gesprek te gaan over kwaliteitsverbetering. Schoolleider René Karman en coördinator onderwijs en kwaliteit Marina van Linschoten vertellen over de pilot Onderwijstijd.
Bestuurders Jeroen Goes (Stichting Delta De Bilt) en Camyre de Adelhart Toorop (Purmerendse ScholenGroep) over hun eigen coming out, hoe het ervoor staat met de acceptatie en wat we als scholen daar nog in kunnen betekenen. Bron: VO-raad
Niels ter Haar ( afdelingsleider op Het Lyceum Vos in Vlaardingen) is enthousiast over de Master of Management in Education. Hij begon eind 2023 en rondt binnenkort zijn opleiding af. Volgens Niels heeft de master hem geleerd om strategisch te denken: "Eerst problemen goed bekijken en dan pas actie ondernemen. Zo kom je tot de beste oplossingen.”
Het Ichthus College in Veenendaal laat zien hoe de inzet van AOW-gerechtigde medewerkers kan bijdragen aan continuïteit, zonder het belang van jong talent uit het oog te verliezen. Hoofd HRM Wilfred Verhoeff licht toe hoe zijn school hieraan invulling geeft.
“Het moet geen trucje zijn”, aldus Wijnand Hummelink, directeur VSO bij de Korte Dreef. “Ik wil oprecht weten hoe het met mijn medewerkers gaat en ik wil dat ze goed in hun vel zitten.”
“Onderschat leerlingen niet, zij weten zelf vaak heel goed waar ze meer begeleiding in nodig hebben en waarin niet”, aldus Boris Hoppzak, conrector van het Haags Montessori Lyceum.
Dankzij de Schoolleidersbeurs-VO kan Robbert Kooistra studeren en werken combineren, wat niet alleen zijn eigen ontwikkeling, maar ook die van zijn collega's en de school als geheel bevordert.
Michelle Helms-Lorenz en Geke Schuurman, beiden werkzaam aan de Rijksuniversiteit Groningen, begonnen in het voorjaar van 2024 met de ontwikkeling van zogenoemde maatwerk inductie-arrangementen. Er was door de jaren heen al veel ontwikkeld, maar nieuwe doelgroepen vragen andere vormen van begeleiding, dus hoog tijd daar zaken voor te ontwikkelen. “We hebben gevonden dat enculturatie heel belangrijk is bij het motiveren en het enthousiasmeren van beginnende leraren.” Lees het artikel en luister naar de podcast.
Marja Hoogendam is officieel al met pensioen, maar ze blijft langer aan het werk in het onderwijs. Niet meer direct actief voor de klas, maar zeker wel actief aan de achterkant als coach voor startende leraren en zij-instromers. Dit verhaal is gepubliceerd op de website van de Onderwijsregio's.