“Mijn gevoel heeft me ver gebracht in mijn werk, maar om écht stappen te maken had ik meer nodig,” vertelt Channa de Jong. Ze is afdelingsleider op het Van der Meij College in Alkmaar, een vmbo-school voor basis en kader. In 2025 begon ze aan de Master Educational Leadership bij NSO-CNA in Diemen. “Die opleiding is een verrijking, voor de school én mijzelf,” zegt ze enthousiast.
Channa begon in 2008 als gymleraar op haar huidige school. Door een hardnekkige knieblessure moest ze stoppen met lesgeven, maar koos ze ervoor om binnen de school een andere weg in te slaan. Ze volgde een opleiding middenmanagement en groeide door van teamleider naar afdelingsleider. “Ik hou van verantwoordelijkheid,” zegt ze. “Al zes jaar geef ik met veel plezier leiding aan zo’n dertig docenten binnen de afdeling HBR – Horeca, Bakkerij en Recreatie en D&P – Dienstverlening en Producten.”
Meer kennis en nieuwe inzichten
Via collega’s bij Stichting SOVON hoorde Channa over de Master Educational Leadership bij NSO-CNA. “Verschillende leidinggevenden waren zó enthousiast over de opleiding, dat ik wist: dit is precies wat ik nodig heb om verder te groeien in mijn leiderschap,” vertelt ze.
Hoewel Channa van nature heel praktisch is ingesteld, wilde ze graag haar theoretische kennis verdiepen. “Ik merkte dat ik vastliep bij het uitwerken van langetermijnvisies, het stellen van meerjarendoelen en het begrijpen van financiële zaken,” legt ze uit. Door wat ze leerde over bedrijfskundig leiderschap, praat ze nu mee over de financiën en denkt ze actief mee over de beste oplossingen voor de school.
Schoolleidersbeurs-VO zorgt voor ruimte en flexibiliteit
Dankzij de Schoolleidersbeurs-VO hoeft ze zich geen zorgen te maken over haar studiekosten. “De beurs gaat rechtstreeks naar de school, die zo al mijn kosten betaalt,” vertelt ze. Met het overgebleven deel van de beurs zijn haar uren uitgebreid van 0,8 naar 1,0 fte. “Zo is er geen vervanging nodig,” legt ze uit. “En kan ik mijn uren zelf indelen, zodat werk, studie en privé goed samengaan. Die flexibiliteit vind ik prettig.”
Met duidelijke afspraken lukt het thuis ook
“Je hebt wel een gezin nodig dat meewerkt als je gaat studeren,” zegt Channa. Met twee kinderen van 9 en 10 plant ze haar studietijd goed in. “Als ze op school zijn, ben ik aan het studeren. En zodra ze thuis zijn, gaat al mijn aandacht naar hen.” ’s Avonds en in het weekend studeert ze dan weer.
Channa’s man helpt ook mee. “Hij is in het weekend vrij en kan dan meer voor de kinderen zorgen,” vertelt ze, “zodat ik kan studeren.” Omdat ze duidelijke afspraken met haar gezin heeft, gaat alles goed samen. “Zo lukt het,” zegt Channa tevreden.
Geen snelle oplossingen, maar duurzame groei
De leerlijn ‘persoonlijk leiderschap’ heeft haar veel geleerd, vooral over het belang van ‘vertragen en verbinden’. “Ik was altijd een wervelwind die alles snel wilde oplossen. De opleiding leerde me eerst te kijken wat er echt nodig is en wat mensen willen.”
Door de studie weet ze nu welke ideeën ze kan gebruiken om haar doelen te halen. “Ik heb geleerd om eerst naar het grote geheel te kijken,” zegt ze. “Zorgen dat anderen leren en beter worden, zodat de hele school vooruitgaat. Dat werkt beter dan steeds snelle oplossingen zoeken.”
Studieopdrachten helpen school vooruit
Channa’s collega’s merken dat haar studie helpt op school. “Je doet de opdrachten van je opleiding op je werk,” vertelt ze enthousiast. Zo maakte ze een teamanalyse voor het HBR-team en sprak met hen. “Ik liet ze zien hoe ze beter met elkaar kunnen praten en wat er beter kan. Zo is het teamdoel duidelijker geworden en praten ze nu eerlijker en gerichter met elkaar.”
“Mijn collega’s vinden het ook leuk om mee te doen, omdat ze zien dat het de school vooruithelpt,” vertelt Channa. Voor een traject over visiegestuurd werken besprak ze de schoolvisie in een werkgroep. Ze maakten een plan voor een nieuwe PR-strategie en een eenvoudig A4’tje met de visie, “zodat iedereen de visie goed begrijpt,” legt ze uit. “Met zulke dingen gaan we echt vooruit.”
Ga voor die master en verrijk jezelf
“Twijfel niet en start gewoon met die opleiding,” zegt Channa tegen schoolleiders die een master overwegen. “Sta open voor nieuwe manieren van leidinggeven en leer jezelf beter kennen. Het is intensief,” geeft ze toe, “maar het helpt niet alleen je werk en de school, maar ook je dagelijks leven.”
Ook een masteropleiding doen? Vraag daarvoor de Schoolleidersbeurs-VO aan op www.schoolleidersbeurs-vo.nl.