“Zij-instromen is geen noodsprong, maar een bewuste keuze,” zegt Sjoerd de Wit, conrector van het Canisius College in Nijmegen. Samen met rector Louise Beernink deelt hij in de podcast Zin in lesgeven hoe hun school zij-instromers begeleidt met een zachte landing, video-intervisie en een driejarig inductietraject.
Een betere oriëntatie op de toekomst in het werkveld voor de leerlingen, dat was het doel van het Sprongcollege bij deelname aan de pilot Onderwijstijd. Door minder lesuren te geven, creëren ze tijd voor een aantal medewerkers om met deze zogenoemde sectororiëntatie aan de slag te gaan.
Wat gebeurt er als je als school besluit om leiderschap écht te delen? Bij De Overlaat leidt dit tot meer eigenaarschap, erkenning en werkplezier. Teamleider Ghislaine Laarakker en teamcoördinator Soumaya Azmani vertellen hoe zij samen verantwoordelijkheid nemen, elkaar versterken en ruimte geven aan initiatief.
Anika Centen-Linger volgt een master met de Schoolleidersbeurs-VO. De inzichten uit de master hebben Anika anders naar leiderschap doen kijken. Waar ze vroeger vooral focuste op het aansturen van mensen, richt ze zich nu op het ontwikkelen van talenten binnen haar team.
Op het VAVO Rijnmond College werkten afgelopen schooljaar voor het eerst studenten van PAL Leiden als onderwijsassistent. Docent economie Abdel Bouzidi en studenten Joëlle van der Wal en Marianne van Rheenen vertellen over hun ervaringen.
Channa de Jong is afdelingsleider op het Van der Meij College in Alkmaar, een vmbo-school voor basis en kader. In 2025 begon ze aan de Master Educational Leadership.
Het Zuider Gymnasium in Rotterdam kiest voor een unieke aanpak om werkdruk te verlichten. Directeur Linda Waals: “Wij gebruiken de werkdrukmiddelen onder andere om medewerkers een vitaliteitspakket aan te bieden.” De inzet van werkdrukmiddelen bij het Zuider Gymnasium is geen boekhoudkundige exercitie, maar een levend proces van luisteren, aanpassen en verbeteren.
Bij vmbo school Melanchthon Wilgenplaslaan werken ze sinds begin dit schooljaar met kernlessen en Rooster-op-Maat-uren (RoM-uren). Mariska Sepers, docent Nederlands en voorzitter van de werkgroep Rooster op Maat: “Het heeft ervoor gezorgd dat ik meer tijd heb voor de leerlingen. Ook al heb ik minder minuten klassikaal met ze.”
“Ik werk nu doordacht en ben me veel bewuster van veranderingen in de school.” Dankzij de Schoolleidersbeurs-VO kreeg Irene van Meel de ruimte om haar master Leiderschap in Onderwijs te volgen én direct toe te passen in de praktijk.
Bij ISK Het Gooi hebben ze deze tijd gecreëerd door de onderwijstijd aan te passen. Hierdoor ontstaat er ruimte voor docenten om met elkaar in gesprek te gaan over kwaliteitsverbetering. Schoolleider René Karman en coördinator onderwijs en kwaliteit Marina van Linschoten vertellen over de pilot Onderwijstijd.