VOION Dacapo Kees Winkelman 0640

Inspiratie

De impact van een master: ‘Ik geef nu effectiever leiding’

maandag 16 juni 2025 | Onderwijsarbeidsmarkt | Algemeen Voion

Niels ter Haar is enthousiast over de Master of Management in Education die hij bij TIAS volgt. Hij begon eind 2023 en rondt binnenkort zijn opleiding af. Volgens Niels heeft de master hem geleerd om strategisch te denken: "Eerst problemen goed bekijken en dan pas actie ondernemen. Zo kom je tot de beste oplossingen.”

Al negen jaar werkt Niels met veel plezier op Het Lyceum Vos in Vlaardingen. Hij begon als natuurkundedocent, maar in 2017 werd hij afdelingsleider havo. Die kans pakte hij meteen. Hij zegt enthousiast: "Ik wil mezelf blijven ontwikkelen."

Leiderschap verder ontwikkelen
Hij vindt leiderschap een fascinerend vak, vooral de lastige kanten, zoals collega's beoordelen en moeilijke gesprekken met ouders voeren. "Ik wilde me hier verder in verdiepen," vertelt hij. Kort nadat hij afdelingsleider werd, kreeg hij via de VO-academie een coach. Samen keken ze hoe Niels zijn leiderschap kon verbeteren en welke opleiding daarbij paste. De Master of Management in Education (MME)van TIAS bleek perfect voor hem.

Schoolleidersbeurs-VO: een steuntje in de rug
De opleiding was duur, dus hij hoopte op financiële hulp van school. Helaas was er geen geld. Maar toen kwam er goed nieuws van Voion: de overheid gaf geld voor professionalisering.

Foto Niels ter Haar

Niels is blij met de Schoolleidersbeurs-VO. "Die heeft erg veel geholpen," zegt hij enthousiast. "Ik gebruik de beurs niet alleen voor het lesgeld, maar ook voor extra kosten. Ik kon er mijn reiskosten, een e-reader en zelfs een studiereis mee betalen. Sommige medestudenten gebruiken de beurs om vervanging te regelen, zodat ze zich helemaal op hun studie kunnen richten.

De kracht van strategisch denken
"Ik heb ontzettend veel geleerd van de masteropleiding," zegt Niels. "Mijn belangrijkste doel heb ik zeker bereikt." Als er nu een probleem is, neemt hij eerst afstand. "Ik vraag me dan af: is dit wel écht een probleem? En waar zit de oplossing?"

Hij legt uit: "Vaak schieten we binnen de schoolleiding meteen in actie, zonder goed te kijken wat het echte probleem is. Dan proberen we bijvoorbeeld een cultuurprobleem op te lossen met een organisatie-oplossing, en dat werkt gewoon niet. Het is belangrijk om goed na te denken en verder te kijken dan je eerste ingeving of ervaring. Pas als je het probleem goed hebt onderzocht, kom je tot de beste oplossingen."

Slimmer samenwerken in het onderwijs
In het onderwijs draait het veel om samenwerken. Niels legt uit: "Sommige problemen zijn te groot voor één school. Die moet je samen met andere organisaties oplossen." Hij geeft een voorbeeld: "Voor leerlingen die extra zorg nodig hebben, werken wij samen met zorginstellingen. Maar hoe verdeel je dan het geld en de verantwoordelijkheid?"

Tijdens zijn opleiding kreeg hij drie dagen les van een expert op het gebied van samenwerken. Dit gaf hem veel inzicht. "Dan begrijp je ineens al die mails van organisaties die willen samenwerken," zegt hij enthousiast. "Je ziet dan direct welke samenwerking nuttig is en welke niet." Zijn conclusie: "Ik begrijp nu veel beter hoe dit werkt en zie sneller de kansen en valkuilen van samenwerken."

De beste strategie kiezen
Scholen hebben steeds te maken met druk van verschillende organisaties die hun programma's willen aanbieden. Denk aan lessen over basisvaardigheden of inclusief onderwijs. Niels leerde tijdens de module 'Strategie en Omgeving' hoe hij hier slim mee om kan gaan.

Hij legt gedreven uit: "Als school moet je goed nadenken welke invloeden je toelaat. In Nederland hebben scholen veel vrijheid; de overheid controleert alleen de resultaten, niet wat er precies in de lessen gebeurt. Daarom proberen zoveel organisaties invloed uit te oefenen, omdat de overheid niet direct mag ingrijpen. Dankzij de opleiding weet ik nu wat de beste aanpak is voor onze school om met deze druk om te gaan."

Minder werkdruk, meer werkplezier
Tijdens de module Personeelsbeleid leerde Niels hoe hij docenten met werkdruk kan helpen. Hij legt uit: "Het is belangrijk om met de docent te praten over de oorzaak van de werkdruk. En laat diegene zelf meedenken over een oplossing. Het werkt beter om te kijken naar wat wel goed gaat bij een medewerker, in plaats van te focussen op wat minder goed lukt. En kijk dan hoe je die successen kunt uitbreiden."

Hij merkt dat dit goed werkt: "Meestal gaan daardoor ook de minder succesvolle dingen beter. Zo voelt de medewerker zich fijner en krijgt hij of zij weer plezier in het werk.

Verrijk je werk met een master
Niels heeft tips voor iedereen die ook een masteropleiding wil doen. "Denk goed na waarom je dit wilt voordat je begint," adviseert hij. "Het kost je anderhalf jaar van je tijd, dus zorg dat de opleiding echt past bij wat je zoekt."

Hij voegt toe: "Zelfs als je geen directeur wilt worden, maakt deze master je werk een stuk rijker. Je leert breder kijken naar het onderwijs, zowel binnen als buiten je school. Dat is erg interessant en helpt je enorm in je dagelijkse werk."

Ook een masteropleiding doen? Vraag daarvoor de Schoolleidersbeurs-VO aan: www.schoolleidersbeurs-vo.nl.

 

Gerelateerde onderwerpen