VOION Haganum 1672 2Header3

Inspiratie

Het borgen van de begeleiding van startende leraren

maandag 16 maart 2020 | Onderwijsarbeidsmarkt

Dit artikel is gepubliceerd door het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren.

Begeleiding van startende leraren moet een plek hebben binnen de kwaliteitscyclus van een schoolorganisatie. Dat betekent dat het onderwerp regelmatig op de agenda van het managementteam moet staan. Dit maakt het werk van het opleidingsteam zichtbaar in de hele school. De begeleiding van startende leraren wordt een vanzelfsprekend onderdeel van de schoolorganisatie en van het personeelsbeleid. Op Het Noordik in Almelo is de afdeling HRM vanaf het begin betrokken bij het landelijke project Begeleiding Startende Leraren.

In 2013 is Het Noordik een van de eerste acht deelnemers aan het landelijke project Begeleiding Startende Leraren, Regio Oost (BSL Oost). De scholen werken hierin, samen met de lerarenopleidingen van de Universiteit Twente en Windesheim, aan een eigen inductiearrangement. De startende leraren worden op de school begeleid door een opleidingsteam, bestaand uit een werkplekbegeleider, docentcoach en/of schoolopleider in samenwerking met de teamleider.

Het BSL project Oost kent drie specifieke elementen:

  • Lesson Study voor startende docenten
  • Videofeedback
  • workshops en trainingen bij de Universiteit van Twente en Windesheim.

Het project was gekoppeld aan een onderzoek door de Rijksuniversiteit van Groningen (RUG).

Lees meer over het project in het artikel Het borgen van de begeleiding van startende leraren CSG het Noordik te Almelo.

Gerelateerde onderwerpen