In het kader van de NPO, de RAP, de collectieve werkdrukmiddelen en andere regelingen worden vaak studenten ingezet om leerlingen en docenten te ondersteunen op scholen in het voortgezet onderwijs. Daarmee slaan scholen twee vliegen in één klap: het onderwijs verrijken én toekomstige leraren werven. StudentinzetopSchool is een landelijk platform van negen not-for-profit initiatieven die bachelor- of masterstudenten inzet in het voortgezet onderwijs en hen enthousiast maakt voor een baan in het onderwijs.
De studenten worden geselecteerd, getraind en begeleid vanuit de lerarenopleidingen. De lerarenopleidingen zorgen ervoor dat de studenten goed voorbereid zijn en ook tijdens het proces begeleid worden. Studenten komen dus op een natuurlijke manier in aanraking met de lerarenopleiding en de mogelijkheid om bijvoorbeeld een educatieve minor te volgen. Alle initiatieven laten studenten direct ervaren hoe mooi het is om aan het onderwijs bij te dragen en leerlingen en docenten te ondersteunen.
Drie studenten vertellen hieronder hun verhaal en illustreren daarmee dat het werkt om hen zo enthousiast te maken voor een baan in het onderwijs.
Sophia
“Mijn naam is Sophia en ik werk nu met veel plezier als PAL-student in het voortgezet onderwijs. Als klein meisje wilde ik al juf worden, net als mijn moeder, en heel mijn leven hoor ik dan ook al verhalen over het onderwijs vanuit het docenten perspectief. Ik heb dan ook meerdere mogelijkheden gehad om eens mee te kijken in de klas. Daarnaast ben ik zelf ook actief bezig met lessen voorbereiden voor de wekelijkse volleybaltraining die ik geef. Als bijbaantje heb ik bijles gegeven en als huiswerkbegeleider gewerkt. Toen ik via mijn universiteit een mailtje langs zag komen over PAL (Persoonlijk Assistent van de Leraar) was ik gelijk enthousiast. Ik werd al snel gekoppeld bij een school in de buurt en nu help ik de biologiesectie bij practica. Dit was een logisch stap vanuit mijn eigen studie Psychobiologie aan de Universiteit van Amsterdam. Als PAL-student kan ik me oriënteren binnen het onderwijs en erachter komen of ik ook als docent zou willen werken. Het is erg leerzaam om steeds weer een andere leerling tegen te komen en te leren hoe je de hulp aanpast per leerling. Dit verschil merk ik vooral omdat de middelbare school waar ik werk, mavo, havo, vwo, vwo+ en gymnasium klassen heeft. Uiteindelijk ontwikkel ik veel verschillende vaardigheden waar ik later veel baat van zal hebben.”
– Sophia is werkzaam vanuit Persoonlijk Assistent van de Leraar (PAL), dat is geïnitieerd vanuit de Vrije Universiteit en Universiteit van Amsterdam.