Voion | Arbeidsmarkt & opleidingsfonds voortgezet onderwijs

Er wordt gezocht op *

Nieuws

EduHackathon in Rotterdam

dinsdag 2 april 2019 | Arbeidsmarkt & mobiliteit | Loopbaan & professionalisering

Tijdens de eerste EduHackathon010 op 23 maart in Rotterdam gingen bijna honderd deelnemers met verschillende achtergronden aan de slag met de vraag: ‘hoe organiseren we het beste onderwijs voor Rotterdam?’ Veel van de bedachte oplossingen hadden dezelfde strekking: meer tijd, ruimte en regie voor de leerkracht/docent. Ook Voion droeg haar steentje bij door de multidisciplinaire teams te begeleiden.

De eerste Rotterdamse EduHackathon, een initiatief van MeetUp010, is groots van opzet met meer dan honderd professionals uit primair, voortgezet, middelbaar onderwijs en bedrijfsleven, ouders, studenten, en leerlingen. De jury heeft eenzelfde gemengde samenstelling. Uiteindelijk doen twaalf multidisciplinaire teams van zo’n acht deelnemers mee. Ook zijn er afgevaardigden van Rotterdamse schoolbesturen die een of meer ideeën na afloop willen adopteren. De gemeente ondersteunt het evenement en zegt financiële middelen toe voor goede initiatieven.

Doel van de EduHackathon
‘Met deze EduHackathon proberen we mensen uit verschillende disciplines en uit verschillende lagen van het onderwijs met elkaar te verbinden’, vertelt Jakolien Kraeima van RVKO en lid van de organisatie. ‘Als we het gezamenlijk aanpakken moet het lukken om tot plannen te komen die we, bij wijze van spreken, maandag al kunnen toepassen. Hoe concreter het plan, hoe groter de kans dat het wordt uitgevoerd.’De deelnemers startten om 10.00 uur. In de ochtend bespraken ze welk probleem ze wilden oplossen en dezelfde middag bedachten ze een oplossing.

De deelnemende teams konden die dag gebruik maken van de expertise uit het veld: inspecteurs van de onderwijsinspectie, onderwijsonderzoekers en adviseurs. Bij knelpunten over de thema’s arbeidsmarkt en cao-zaken voortgezet onderwijs werd de expertise van de Voion regio-adviseur aangesproken. De adviseurs gingen op een intervisie-achtige wijze met de teams aan de slag om uiteindelijk tot bruikbare oplossingen en ideeën te komen. Om 20.00 uur stroomden de bestuurders en de jury binnen en startten de pitches. De teams presenteerden hun plannen aan de hand van tekeningen, sketches en websites.

Ideeën
Een paar ideeën betreffen de leerlingen: oplossingen om de creativiteit van leerlingen te behouden, ze gemotiveerd te houden en ze te betrekken bij hun eigen leerproces. Nog meer ideeën gaan over de leraren:
  • Minimaal één uur per week vrije ontwikkeltijd voor docenten: ‘Heilige uurtjes’, waarin docenten kunnen werken aan hun eigen ontwikkeling of aan de ontwikkeling van beter onderwijs
  • Een out of the box-box, waarmee wordt gezorgd dat initiatieven van leraren serieus worden genomen en een plek krijgen in het onderwijs
  • De volledige regie van een onderwijsinstelling bij de leraren leggen, inclusief zeggenschap over het budget
Enkele bestuurders gaven direct aan over welke ideeën ze verder wilden praten. ‘Ik zie wel iets in het idee van de out of the box-box om leerkrachten hun eigen plannen voor beter onderwijs te laten testen en uitvoeren.’ En: ‘Ik wil graag verder praten over de gedachte om de mbo-opleiding voor onderwijsassistenten meer te betrekken bij de pabo.’

Vervolg
De jury bestond uit twee basisschoolleerlingen, een mbo-student, een hbo-student, een leraar en directeur uit het po en eveneens uit het vo, een ouder en de directrice van Museum Boijmans-van Beuningen. Zij moesten uiteindelijk kiezen welk idee het beste was. De juryvoorzitter: ‘Vooral de leerlingen werden erg blij van het plan waarbij hun creativiteit wordt gestimuleerd en ze de kans krijgen hun talenten te ontwikkelen.’

De eerste stappen om gezamenlijk een vervolg te geven aan de plannen zijn gezet. Jakolien: ‘Er zijn al EduHackathons geweest in andere steden. Daarvan hebben we geleerd dat het belangrijk is om na de Hackathon actief te blijven. We zijn daarom erg blij dat de schoolbesturen bereid zijn een of meer ideeën te adopteren. We komen maandag als organisatie direct weer bijeen om een vervolgtraject te bespreken.’

Meer informatie:

Bron: www.romnieuws.nl