GP Kees Winkelman 7117 LR 1600

Nieuws

Winnaars Challenge Lerarentekort geselecteerd

woensdag 24 januari 2024 | Onderwijsarbeidsmarkt

OCW organiseerde eind vorig jaar de Challange Lerarentekort waarbij zij op zoek zijn naar oplossingen om meer scholieren enthousiast te maken voor een baan in het onderwijs. In de Challenge Lerarentekort kon iedereen met een goed idee dit inzenden. Uit de inzendingen zijn drie winnaars geselecteerd!

Van talentvolle leerlingen scouten als sidekicks voor docenten en het puberbrein prikkelen om met gesprekstarters het gat tussen docenten en leerlingen te verkleinen, tot het inzetten van virtual reality om leerlingen zich voor te laten stellen hoe het is om voor de klas te staan. Allerlei mooie ideeën kwamen voorbij. Hieruit zijn de ideeën met de meeste potentie geselecteerd en deze acht partijen waren op het ministerie te gast om hun oplossing te pitchen. Zij deden dit voor een jury bestaande uit onder andere een decaan/docent, een rector en leerlingen.

De jury heeft de volgende drie winnaars geselecteerd:

  • shs (studenten helpen scholieren) – TalenTjaar: een tussenjaar voor twijfelaars die klaar zijn met hun HAVO of VWO en nog geen studiekeuze hebben gemaakt. In dit jaar krijgen zij de kans een moderne vreemde taal te leren, te werken als onderwijsassistent bij een talendocent én op reis te gaan naar een land van de gekozen moderne vreemde taal. Kent u iemand met interesse? Aanmelden kan tot en met 31 januari 2024 via shsonderwijs.nl/vacatures/talentjaar/.
  • HAN University of Applied Sciences – Teachers Experience on Tour gaat langs bij vo-scholen om voorlichting te geven over het beroep van leraar. Niet zomaar een voorlichting, maar écht een experience met onder andere VR-brillen en een escaperoom, begeleid door studenten van de lerarenopleiding.
  • ECHT Onderwijs gaat aan de slag om docenten te ondersteunen in hun rol als ambassadeur voor het onderwijs door hen hiervan bewust te maken en talenten voor het onderwijs in hun eigen school/klas te ontdekken.

Uit onderzoek blijkt dat laagdrempelig kunnen proberen en ervaren van (aspecten van) het docentschap ervoor zorgt dat meer leerlingen kiezen voor het vak. Deze drie winnaars haken daar goed op in.