Voion | Arbeidsmarkt & opleidingsfonds voortgezet onderwijs

Er wordt gezocht op *

Nieuws

Zes jaar leerKRACHT–met 750 scholen op weg naar nog beter onderwijs

maandag 10 september 2018 | Loopbaan & professionalisering

In 2012 is de stichting leerKRACHT opgericht, met als doel op duizenden scholen een cultuur van ‘elke dag samen een beetje beter’ te creëren en daarmee beter onderwijs, meer werkplezier voor leraren en betrokken leerlingen. Waar staan we na zes jaar? Wat is er bereikt? Waar zijn we naar op weg? 

Als je de kwaliteit van leraren wilt versterken dan is er een bewezen recept: een cultuur van ‘elke dag samen een beetje beter’ op scholen, waarin leraren van en met elkaar leren en samen het onderwijs verbeteren. Dat constateert eenieder die zich verdiept in onderwijs: de OESO (pagina 11 t/m 13 van dit rapport benadrukt het belang van professionele ontwikkeling en samenwerking op scholen voor Nederland.), McKinsey (uit dit rapport, blijkt dat landen die er wél in slagen om hun onderwijs te verbeteren zoals Singapore, Zuid-Korea, Polen en Finland, dat doen door te investeren in de kwaliteit van leraren, in een professionele cultuur op school.), de Onderwijsraad, de Onderwijsinspectie, et cetera. Is het zo simpel? Ja. Is dit makkelijk te realiseren? Nee.

Wat zijn we gaan doen?
'We zijn heel klein begonnen, met 15 scholen probeerden we een aanpak uit om zo’n ‘verbetercultuur’ te creëren. Die aanpak hielden we heel eenvoudig, omdat een cultuur veranderen al moeilijk genoeg is. Dit bleek te werken, onze scholen begonnen hun ervaringen te delen met andere scholen en wij begonnen aan onze groei. Nu 6 jaar later werken 750 scholen op de leerKRACHT-manier, waarvan 150 nieuwe die dit schooljaar starten.'

Wat wil Stichting LeerKRACHT bereiken?
'We zijn op weg naar het punt dat onze beweging niet meer te stoppen is. Dat punt willen we in 2022 bereiken, tien jaar na onze start. Daarvoor gaan we gaan we hard door met groeien. We willen dat in 2022 één op de vijf scholen met leerKRACHT werkt, zodat er altijd een school in de buurt is die anderen inspireert. Die scholen vertellen over hun ervaringen: dat ze het in het team weer over onderwijs hebben, dat het heel normaal is dat leraren samenwerken aan beter onderwijs, elkaars lessen bezoeken en hun leerlingen om feedback vragen. Dat zo werken meer plezier geeft en dat leerlingen meer betrokken raken. Zo inspireren zij andere scholen en die ook aan de slag gaan om een verbetercultuur te introduceren. Al die scholen kunnen zich niet meer voorstellen dat leraren lesgaven achter gesloten deuren, dat schoolleiders zoveel tijd vergaderden en administreerden. Scholen waar dat nog wel gebeurt zullen moeite hebben leraren te vinden, en ouders en leerlingen zullen ze mijden.'

Lees het nieuwsbericht verder op de site van de Stichting LeerKRACHT >>