Onderwijsarbeidsmarkt
De gesprekstool biedt schoolleiders, bestuurders, leraren en medezeggenschapsraden handvatten voor het voeren van gesprekken over werkdrukvermindering, ontwikkeltijd en onderwijstijd
Richting geven aan professionalisering in vo-scholen door verbinding van praktijk en strategie
Het Regius College in Schagen heeft voor de besteding van de convenantsmiddelen ‘Aanpak lerarentekorten en werkdrukverlichting’ gekozen voor een bijzondere oplossing: het inrichten van twee leerlingenbalies en een structuurklas.
De Gelderse Onderwijsgroep Quadraam heeft besloten om het bedrag uit het convenant ‘Aanpak lerarentekorten en werkdrukverlichting’ beleidsrijk door te sluizen naar de scholen om zo met incidentele middelen een structureel resultaat te behalen.
In het convenant ‘Aanpak lerarentekorten en werkdrukverlichting’ zijn tijdelijke middelen beschikbaar gesteld aan scholen voor maatregelen tegen tekorten en werkdruk.
Het Stellingwerf College in Oosterwolde maakt al jaren 48 uur vrij voor werkdrukverlaging.
De Fontein in Bussum gaat het schoolplan opstellen, waarin de jaarlijkse 50 uren ontwikkeltijd een belangrijke pijler worden om identiteit, continuïteit en kwaliteit te borgen.
Het DevelsteinCollege in Zwijndrecht zit middenin de “puzzel van minder werkdruk en meer ontwikkeltijd creëren”.
Jan Osinga, de rector van de brede Christelijke Scholengemeenschap (CSG) Bogerman, vindt het hoog tijd om vernieuwing in het onderwijs door te voeren.
Schoolgemeenschap Newton uit Hoorn heeft besloten om met vijf locatiewerkdagen per jaar tijd vrij te maken voor onderwijsontwikkeling.
De plannen rondom ontwikkeltijd leverden bij de CVO Groep Zuidoost-Utrecht een flinke discussie op. Dankzij de inzet van een externe adviseur is de dialoog weer op gang gekomen en kunnen de plannen in ontwikkeltijd nu in twee fasen worden doorgevoerd.
Onze leerlingen groeien van het feit dat ze 100% vrijheid en vertrouwen krijgen
Bij het Maerlant College gaat het strategische traject in onderwijsontwikkeling hand in hand met de wens om de werkdruk te verlichten.
Agora in Roermond heeft in 2014 het gepersonaliseerde leren tot in de haarvaten doorgevoerd en heeft daarbij het traditionele lesrooster helemaal losgelaten.
Artikel magazine Van12tot18. Het is belangrijk om werkdruk tijdig te onderkennen en maatregelen te nemen.
Het Goois Lyceum maakt al drie jaar extra tijd vrij voor onderwijsontwikkeling.
Lyceum Schöndeln geeft wiskundeles in collegezaal.
“Leerlingen zijn actiever en gemotiveerder”
In de catalogus komen voorbeelden aan bod van scholen die het onderwijs anders hebben ingericht.
Goois Lyceum heeft drie jaar ervaring met meer ontwikkeltijd
“Leerlingen en ouders leverden waardevolle input”
Tweede meting naar de feitelijke besteding van de convenantsmiddelen 'Aanpak lerarentekorten en werkdrukverlichting'. Voion, januari 2022.
Onderzoek naar de maatregelen die met de middelen uit het convenant 'Aanpak lerarentekorten en werkdrukverlichting' zijn uitgevoerd of nog in planvorming of uitvoering zijn. Uitgevoerd door Voion in opdracht van de cao-tafel vo, april 2021.
Deze rapportage bevat de conclusies over de beleidstheorie, de implementatie, stand van zaken en verwachtingen ten aanzien van de resultaten en effecten. Uitgevoerd door Panteia. In opdracht van het ministerie van OCW. December 2019
Stand van zaken op scholen voorjaar 2019
Verkenning naar het anders organiseren van onderwijs en de impact op het personeel.
In welke mate zijn scholen bekend met, en maken gebruik van, de verruimde mogelijkheden om onderwijstijd in te vullen?
Hoe werkdruk onder leraren te verminderen en hun meer tijd te geven om zich te verbeteren, verbreden, verdiepen en vorm te geven aan onder-wijsvernieuwing?
factsheetv...ingdef.pdf (331,25 KB)
gespreksto...eltijd.pdf (327,52 KB)
factsheeto...jstijd.pdf (468,11 KB)
publicatie...gelsvo.pdf (3,45 MB)