In Den Haag bundelen vo-scholen, opleidingsscholen en onderwijsregio’s hun krachten om het onderwijs aantrekkelijk en toekomstbestendig te maken. Door samen te werken aan thema’s zoals instroom, professionalisering en behoud van personeel, versterken zij de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt.
Op deze pagina leest u meer over lopende samenwerkingen en initiatieven die bijdragen aan een sterke onderwijsarbeidsmarkt in de regio.
Onderwijsregio’s en onderwijsloketten
Schoolbesturen, lerarenopleidingen en onderwijsprofessionals in de regio’s slaan de handen ineen om te zorgen voor voldoende en goed opgeleid onderwijspersoneel. De onderwijsregio Haaglanden is een samenwerking tussen verschillende vo-instellingen en is momenteel in ontwikkeling (medio 2025).
Onderwijsregio Haaglanden
De focus in deze onderwijsregio ligt op zij-instroom, het opleiden en professionaliseren van onderwijsprofessionals, en het versterken van thema’s zoals anders organiseren, onderwijstijd en bevoegdheden. Deze samenwerking vindt plaats zowel binnen als tussen sectoren, en omvat partners van de kinderopvang tot en met het wetenschappelijk onderwijs. Ook de verschillende gemeenten in de regio en de beroepsgroep zelf zijn actief betrokken bij deze gezamenlijke aanpak.
Meer weten? Bekijk het plan van aanpak van Haaglanden.
Of bezoek de website van de Onderwijsregio voor actuele informatie over Haaglanden.
De scholen voor voortgezet onderwijs in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg leggen de rode loper uit voor onderwijstalent en werken samen in De Rode Loper. De klankbordgroep komen diverse keren per jaar bij elkaar en bestaat uit directeuren/rectoren uit de regio, de penvoerder/portefeuillehouder (bestuurder van VO Haaglanden) en de programmamanager. In het Programma De Rode Loper staan de activiteiten beschreven op basis van de Haagse Educatieve Agenda 2022-2026 (HEA).
Is een initiatief dat zich richt op professionals die een carrièreswitch overwegen naar het voortgezet onderwijs of mbo. Het programma biedt informatie- en oriëntatieactiviteiten en ondersteunt bij de overstap naar het onderwijs. Dit gebeurt onder andere door het begeleiden van de matching tussen kandidaten en schoolbesturen, en het bieden van ondersteuning bij de start voor de klas.
Samenwerkingen
In Den Haag werken onderwijsinstellingen en partners samen aan oplossingen voor regionale uitdagingen, zoals het opleiden van leraren en het omgaan met leerlingendaling. Hieronder lichten we de belangrijkste samenwerkingen toe:
Opleidingsscholen
De opleidingsscholen in Den Haag werken samen aan een krachtige leeromgeving voor (aankomende) leraren. Ze bieden studenten een plek waar zij zich kunnen ontwikkelen tot bekwame en zelfbewuste onderwijsprofessionals. Daarnaast zetten deze scholen zich in om leerlingen in het voortgezet onderwijs te enthousiasmeren voor het leraarschap, bijvoorbeeld via snuffelstages of voorlichtingsactiviteiten.
Wat doen de opleidingsscholen?
Is een samenwerkingsverband van diverse vo-schoolbesturen de regio Haaglanden en Den Haag en de lerarenopleidingen van InHolland, Hogeschool Rotterdam, TU Delft en Universiteit Leiden. De opleidingsschool biedt een rijke leeromgeving waarin studenten praktijkervaring opdoen, begeleid worden door ervaren docenten, en zich ontwikkelen tot vakbekwame leraren. De samenwerking richt zich op het delen van kennis, het versterken van de kwaliteit van het onderwijs en het inspelen op de diversiteit en dynamiek van de regio Haaglanden.
Is een samenwerkingsverband van diverse scholen in Den Haag en omstreken en de Lerarenopleidingen van de TU Delft, Universiteit Leiden, Hogeschool Utrecht en Hogeschool Rotterdam. Het doel van NOD Haaglanden is om studenten op te leiden tot bekwame leraren door hen intensief te begeleiden in de praktijk. De nadruk ligt op leren in de praktijk, met combinatiestages en praktijkdagen op wisselende locaties.
Binnen de Haagse Opleidingsschool werken diverse Haagse scholen en de lerarenopleidingen van de TU Delft, Universiteit Leiden en Hogeschool Rotterdam nauw samen om studenten op te leiden tot start- en stadsbekwame docenten in het voortgezet onderwijs. Pedagogisch didactisch vernieuwen staat centraal in de (opleidings-)activiteiten van de HOS. Studenten observeren, proberen vernieuwingen in de praktijk uit, evalueren en passen waar nodig aan en werken hierbij nauw samen met hun werkplekbegeleider.
In de Vierde Haagse Opleidingsschool werken diverse Haagse vo-scholen en de lerarenopleidingen van de TU Delft, Universiteit Leiden, Haagse Hogeschool en Hogschool Rotterdam samen om studenten op te leiden tot docenten in het voortgezet onderwijs. Bij 4OLS worden studenten voor een belangrijk deel op de werkplek opgeleid om studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op een baan in het (Haagse) onderwijs. Ze leggen een sterke focus op persoonlijke ontwikkeling en persoonlijke verbinding.
Samen dragen deze opleidingsscholen bij aan een duurzame instroom van nieuwe leraren én aan de kwaliteit van het onderwijs in de regio.
Benieuwd hoe regionale samenwerking helpt bij het aanpakken van personeelstekorten in het voortgezet onderwijs?
In de publicatie ‘De regionale aanpak van personeelstekorten’ leest u hoe RAP-regio’s de afgelopen jaren succesvol hebben samengewerkt. De bundel staat vol met een uitgebreide selectie van activiteiten, inspiratieverhalen en praktische inzichten over het werven, matchen, opleiden en professionaliseren van onderwijspersoneel.
Lees de publicatie en laat u inspireren door de kracht van regionale samenwerking.