Arbo Vo 151

Arbeidsmarktcijfers van Groningen

Met de arbeidsmarktgegevens op deze pagina ziet u in één oogopslag welke ontwikkelingen, trends en knelpunten zich voordoen in deze regio. Ook kunt u deze regio benchmarken met andere regio's.

Zodra nieuwe actuele informatie beschikbaar komt, breiden we het aantal grafieken op deze pagina uit.

Ontwikkeling aantal leerlingen

Historisch

In de afgelopen vijf jaar is het aantal leerlingen landelijk gestegen met zo’n 3 procent. In die periode is met name in de grote steden en omliggende gebieden het aantal leerlingen gegroeid. In Groningen zien we een stijging van ruim 5 procent.

Prognose

Verwacht wordt dat het aantal leerlingen in de komende vijf jaar met circa 5 procent zal dalen in Nederland. In Amsterdam, Den Haag en Rotterdam groeit het aantal leerlingen naar verwachting komende jaren nog. In de meeste andere regio’s van Nederland zal het aantal leerlingen naar verwachting komende jaren afnemen. In Groningen verwachten we een sterke daling van circa 11 procent. Lees meer over de bijzonderheden van deze leerlingenprognose >>

Ontwikkeling aantal leraren en directeuren

Historische ontwikkeling leraren en directeuren

Landelijk is het aantal leraren en directeuren in de periode 2020-2024 toegenomen met 2,1 procent. In de regio Groningen nam het aantal leraren en directeuren toe met 1,9 procent. Met name in Noord Groningen en Oost Groningen is het aantal leraren en directeuren toegenomen, namelijk met 6,4 en 4,4 procent.

Prognose werkgelegenheid leraren en directeuren
De vraag naar leraren en directeuren, oftewel de werkgelegenheid, geeft aan hoeveel behoefte er is aan leraren en directeuren. Doordat het aantal leerlingen de komende jaren naar verwachting landelijk zal afnemen, wordt verwacht dat de landelijke werkgelegenheid eveneens afneemt. Ook in Groningen wordt een, steeds steilere, afname verwacht. In 2029 zal de werkgelegenheid naar verwachting neerkomen op 2.564 fte.

Onvervulde werkgelegenheid

Prognose onvervulde werkgelegenheid leraren en directeuren
De onvervulde werkgelegenheid is de werkgelegenheid die resteert na instroom. Met andere woorden, dit is het aantal fte waarvan wordt verwacht dat deze niet kunnen worden ingevuld. Zonder beleidsingrijpen staat het voortgezet onderwijs in 2029 landelijk een tekort van ruim 2880 fte aan leraren en directeuren te wachten. In de regio Groningen wordt in totaal een tekort verwacht van 106 fte in 2029.

Prognose relatieve onvervulde werkgelegenheid leraren en directeuren
De relatieve onvervulde werkgelegenheid is de onvervulde werkgelegenheid ten opzichte van de werkgelegenheid. Dit geeft een indicatie van de omvang van de tekortenproblematiek in de regio. Landelijk groeit het tekort aan leraren en directeuren. Ook in de regio Groningen neemt het tekort de komende jaren toe, al stijgt het tekort minder hard dan de landelijke trend. De verwachting is dat in 2029 ongeveer 4,1 procent van de werkgelegenheid niet vervuld kan worden. Landelijk ligt dit percentage op bijna 5 procent.

 

Prognose onvervulde werkgelegenheid leraren per vak
In de regio Groningen wordt in totaal een tekort verwacht van 106 fte in 2029. Dit tekort concentreert zich rondom specifieke vakken. Landelijk worden de grootste tekorten verwacht in de taal- en bètavakken. In regio Groningen worden de grootste tekorten verwacht in Nederlands, wiskunde, Duits, natuurkunde en Frans.

Bevoegd, benoembaar en onbevoegd gegeven lesuren

Landelijk wordt bijna 86 procent van de lessen gegeven door een bevoegde leraar. Vanwege het lerarentekort is er niet altijd een bevoegde leraar beschikbaar. Wanneer het niet mogelijk is om een bevoegde leraar voor de klas te zetten, kan het zijn dat er lessen worden gegeven door iemand zonder de juiste bevoegdheid. Als de persoon die voor de klas staat onbevoegd is, kan het zijn dat deze wel benoembaar is op grond van een uitzonderingspositie, bijvoorbeeld onderbevoegd, zij-instromer of omscholer die de opleiding nog niet heeft afgerond. In Groningen wordt 84,8 procent van de lessen gegeven door een bevoegde leraar.

Samenstelling personeel

Personeel naar leeftijd

Ook de uitstroom van personeel is in grote mate van invloed op de vraag naar onderwijspersoneel. De leeftijdsopbouw van het personeel geeft een indicatie van de verwachte uitstroom naar pensioen Landelijk is ongeveer 26 procent van het personeel jonger dan 35 jaar en ruim 26 procent 55 jaar of ouder. In de regio Groningen werken gemiddeld evenveel jongere en evenveel oudere onderwijsmedewerkers.  

Personeel naar aanstellingsomvang 

Het aandeel personeel met een contract kleiner dan 0,8 fte varieert in de verschillende arbeidsmarktregio’s tussen de 22 en 32 procent. In sommige regio’s werkt het personeel dus gemiddeld meer uren dan in andere regio’s. In de regio Groningen werkt een relatief klein deel van het personeel voltijds (zo’n 71 procent), behalve in Oost Groningen, daar werkt zo’n 75 procent voltijds.

Personeel naar functie

De samenstelling van het personeel is onderverdeeld in vier functiegroepen. Dit zegt iets over de manier waarop het onderwijs is georganiseerd. Het aandeel leraren varieert in de verschillende arbeidsmarktregio’s tussen de 63 en 82 procent en het aandeel onderwijsondersteunend personeel tussen de 17 en 35 procent. Het aandeel directieleden fluctueert tussen 1 en 6 procent. Dit beeld zien we terug in Groningen. Centraal Groningen kent een relatief klein aandeel directieleden (1,9 procent) en in Noord Groningen is het aandeel directieleden landelijk juist het hoogst (zo’n 6 procent).

Regio-indeling Groningen

Groningen
Aa en Hunze, Assen, Eemsdelta, Groningen, Het Hogeland, Midden-Groningen, Noordenveld,
Oldambt, Pekela, Stadskanaal, Tynaarlo, Veendam, Westerkwartier, Westerwolde 

Arbeidsmarktramingen voortgezet onderwijs 2024

Bekijk hier de regionale arbeidsmarktramingen voor deze regio die in opdracht van het ministerie van OCW zijn opgesteld door Centerdata. Alle regionale rapporten zijn te vinden via mirrorpedia.nl/regiorapporten.

Nog meer inzicht? 

Wilt u ook inzicht in de personeelsontwikkeling op regionaal-, bestuurs-, school-, vestigings- of teamniveau voor de komende jaren? Ga dan aan de slag met het Scenariomodel-VO. Het instrument zet leerlingenprognoses op basis van cijfers van DUO, het CBS en het Planbureau voor de leefomgeving af tegen uw geanonimiseerde personeelsgegevens. Zo wordt per vak en/of functie duidelijk of er in de toekomst sprake zal zijn van over- of ondercapaciteit. Ook kunnen scholen gezamenlijk en/of op regionaal niveau een strategische personeelsplanning maken. 

Advies
De adviseurs van Voion ondersteunen regio's in het voortgezet onderwijs met de aanpak van het lerarentekort. Ze organiseren landelijke en regionale kennisdelingsbijeenkomsten en ondersteunen bij het uitwisselen van ervaringen in en tussen de regio’s.       

Disclaimer
De informatie op deze pagina is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. Niettemin aanvaardt Voion geen aansprakelijkheid voor eventueel voorkomende onjuistheden.

 

Bekijk ook

Naar boven