Voion | Arbeidsmarkt & opleidingsfonds voortgezet onderwijs

Er wordt gezocht op *

Arbeidsmarkt & mobiliteit

Regionale gegevens

Inleiding

De onderwijsarbeidsmarkt kent regionale verschillen. Er zijn regio’s in Nederland waar weinig of geen vacatures zijn of worden verwacht vanwege krimp van het aantal leerlingen. In andere regio’s worden juist grote spanningen op de arbeidsmarkt verwacht. Deze worden veelal veroorzaakt door een grote verwachte uitstroom van personeel, terwijl het leerlingenaantal in die regio’s gelijk blijft of beperkt groeit.
Er zijn verschillende rapportages beschikbaar die inzicht geven in de regionale arbeidsmarkt van het voortgezet onderwijs. 

Regionale arbeidsmarktanalyses voortgezet onderwijs (Voion, april 2018)
De arbeidsmarkt in het voortgezet onderwijs is in belangrijke mate een regionale arbeidsmarkt. Voor de sector is het daarom van belang niet enkel zicht te hebben op landelijke ontwikkelingen, maar ook een duidelijk beeld te hebben van ontwikkelingen in de regio. Om de sector hierin te ondersteunen heeft Voion achttien regionale arbeidsmarktanalyses opgesteld, waaronder vier voor de G4. Hierin worden cijfermatige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in het voortgezet onderwijs op regionaal niveau inzichtelijk gemaakt. In de analyses vindt u informatie over:
  • Leerlingen
  • Werkgelegenheid
  • Samenstelling van het personeel
  • Bevoegdheid
  • Lerarenopleidingen
  • Arbeidsmarktprognoses
U kunt de regionale arbeidsmarktanalyses via het linkermenu bekijken.

Regionale Arbeidsmarkt voor leraren 2018-2023 (CentERdata, januari 2018)
Via het linkermenu vindt u rapportages over de regionale arbeidsmarktramingen die in opdracht van het ministerie van OCW zijn opgesteld door CentERdata. Voion publiceert deze, zodat scholen zicht krijgen op de onderwijsarbeidsmarkt in hun regio. Binnen de regio's worden de gegevens uitgesplitst naar rpa. 

Deze ramingen hebben tot doel een indruk te geven van de arbeidsmarkt voor leraren in het voortgezet onderwijs per regio. Daarbij is gebruik gemaakt van Mirror, een microsimulatiemodel dat in opdracht van het ministerie van OCW is ontwikkeld. Een uitgebreide beschrijving van Mirror is te vinden op Mirrorpedia

Zelf aan de slag
Het is mogelijk zelf verder aan de slag te gaan met onderwijsarbeidsmarktramingen. Met de tool Planmirror kunt u zelf informatie uit de rapporten op het niveau van een individuele brin doorrekenen en kunt u bovendien de aantallen afgestudeerden van lerarenopleidingen en de ulo naar vak en regio bekijken.

Onderwijsatlas voortgezet onderwijs (2016)
De Onderwijsatlas voortgezet onderwijs laat aan de hand van grafieken en kengetallen een samenhangend beeld van recente en toekomstige ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs zien rond thema’s als: leerlingenaantallen, vergrijzing, tekortvakken, (on)bevoegd gegeven lessen, de route naar het leraarschap en werktevredenheid. Landkaarten tonen in één oogopslag de regionale verschillen.

Instrumenten

  • Formatieplanner vo

    De rekenmodule van de AOb helpt de MR om een goed onderbouwde mening te geven over de begroting en het formatieplan

  • Scenariomodel-VO

    Meerjaren strategisch personeelsbeleid voeren, leerlingenprognoses en formatieramingen berekenen met het Scenariomodel-VO.

Inspiratie

  • Van regio naar wijk: krimp lokaal inschatten

    Het Gelderse schoolbestuur Alliantie Voortgezet Onderwijs hanteert prognosemodel op microniveau.

  • De toekomst in kaart brengen

    Goed voorbereid zijn op de toekomst. Dat is voor CVO Groep Zuidoost-Utrecht de belangrijkste reden om strategische personeelsplanning in te zetten.

  • Klaar voor de krimp

    Twee stichtingen voor voortgezet onderwijs in de achterhoek besloten de krimp niet af te wachten en kozen voor een fusie. De nieuwe stichting Achterhoek VO wil zo de diversiteit en kwaliteit van het onderwijs in de regio waarborgen.

  • Personeelsbeleid koppelen aan onderwijskundige visie

    Utrechts Stedelijk Gymnasium nam deel aan pilot Strategische Personeelsplanning

  • Kennisdeling in netwerken onderwijsarbeidsmarkt

    Er wordt in verschillende regio’s hard gewerkt aan de versterking van het personeelsbeleid en samenwerking tussen scholen en besturen om kwalitatieve en kwantitatieve tekorten op de onderwijsarbeidsmarkt te tackelen. Inmiddels zijn er resultaten zichtbaar

Onderzoeken