VOION Haganum 2144

Publicaties

Evaluatie Co-Teach Informatica

dinsdag 13 mei 2025 | Onderwijsarbeidsmarkt

Betreft: Onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van het Co-Teach Informatica programma.
In opdracht van:
ministerie van OCW
Uitgevoerd door:
Dialogic & Oberon
Datum rapport:
mei 2025

Met het Co-Teach Informatica (CTI) programma kunnen leerlingen in het voortgezet onderwijs lessen informatica volgen en het examenprogramma voltooien, zonder een bevoegde informaticadocent op hun school. Dit gebeurt via een combinatie van online leerlijnen, begeleiding door anders-bevoegde docenten en gastlessen van IT-professionals.

Het programma heeft drie doelen:

  1. Deelnemende leerlingen ontvangen informatica-onderwijs;
  2. Het vakaanbod informatica en de infrastructuur worden behouden en het vakaanbod wordt uitgebreid;
  3. De arbeidsmarkt voor informaticaleraren verbetert door een toename van zowel de vraag als het aanbod.

In dit onderzoek is geanalyseerd in hoeverre het CTI programma doeltreffend en doelmatig is geweest. Er is ook expliciet naar de toekomst gekeken.

Conclusies en aanbevelingen
Als pilot is CTI doeltreffend geweest:

  • Er is een online leerlijn ontwikkeld waardoor scholen met een vertrekkende informatica docent alsnog informatica onderwijs konden aanbieden aan hun leerlingen.
  • Scholen zijn enthousiast over het feit dat mensen uit de praktijk betrokken worden bij het onderwijs en vooral de anders-bevoegde docenten vinden het leuk om mee te krijgen hoe IT-professionals het vak beleven.
  • De verantwoordelijkheid voor het leveren van gastdocenten ligt bij bedrijven, die er momenteel nog niet voldoende in slagen om te voldoen aan de vraag van scholen.
  • Tot slot biedt het gastdocentschap een hybride loopbaan die de traditionele grens tussen onderwijs en bedrijfsleven doorbreekt en de pool van beschikbare docenten vergroot zonder de eis dat professionals direct een volledige carrièreswitch moeten maken.

Desalniettemin zijn er richting de toekomst een aantal aanbevelingen om het programma duurzaam, schaalbaar en doelmatiger te maken:

  • Onderzoek op welke wijze de organisatorische taken, die bij de implementatie van het programma horen, belegd kunnen worden bij mensen met de juiste competenties en voldoende tijd;
  • Ontwikkel het online platform en het lesmateriaal door zodat up-to-date blijft en leerlingen voldoende handvatten biedt voor de toetsen en examens;
  • Zorg voor een landelijk dekkend netwerk, waarbij kennisinstellingen, scholen en bedrijven regionaal samenwerken;
  • Zorg voor een goede matchingsinfrastructuur en IT-systemen;
  • Vergroot de rol en verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven in het werven van gastdocenten.