Betreft: Onderzoek naar het gebruik en toepassing van de regeling reductie lestijd van startende docenten in het voortgezet onderwijs
Uitgave: Voion
Datum: september 2025
Startende docenten in het voortgezet onderwijs hebben recht op een reductie van hun lesgevende taak: 20% in het eerste jaar en 10% in het tweede jaar. Deze regeling is bedoeld om beginnende docenten te ondersteunen tijdens hun inductieperiode. Door de vermindering in lestaken heeft de startende docent meer tijd beschikbaar om lessen voor te bereiden en voor reflectie, bijvoorbeeld op de lessen of op het eigen handelen. De regeling beoogt daarmee bij te dragen aan het behoud van startende docenten.
Dit onderzoek geeft antwoord op de volgende vragen:
1. Wat is het doel van de regeling reductie lestijd volgens gebruikers?
2. Hoe ziet de uitvoering van de regeling er in de praktijk uit?
3. Wat zijn knelpunten en helpende factoren bij de uitvoering van de regeling?
4. In hoeverre draagt het ontvangen van de lestijdreductie bij aan het doel van de regeling zoals
geformuleerd als antwoord op de eerste vraag?
Enkele conclusies:
De regeling voor lestijdreductie helpt startende docenten aantoonbaar, maar wordt nog onvoldoende toegepast of is nog onvoldoende bekend. Zowel werkgevers als docenten onderschrijven het belang van de lestijdreductie voor startende docenten. De lestijdreductie draagt bij aan het bieden van een ‘zachte landing’ binnen de school. Docenten ervaren meer tijd om lessen voor te bereiden en voor persoonlijke ontwikkeling. Volgens zowel werkgevers als docenten draagt de lestijdreductie bij aan meer ruimte voor betere begeleiding en uitstroom te voorkomen gedurende de eerste jaren
Onvoldoende bekendheid met de regeling
Niet alle startende docenten en HR-medewerkers zijn op de hoogte van de regeling voor lestijdreductie. Dit gebrek aan bekendheid zorgt er mede voor dat de regeling niet altijd wordt toegepast. Ook blijkt dat er onduidelijkheid bestaat over de doelgroep van de regeling, zoals zij-instromers, en over de praktische uitvoering ervan. Door betere communicatie en voorlichting – bijvoorbeeld via lerarenopleidingen, stagebegeleiders en hr – kunnen meer starters profiteren van deze regeling.
Financiën en lerarentekort als struikelblok’
In sommige gevallen vormen financiën en het lerarentekort een belemmering voor het toepassen van de regeling. Een aantal werkgevers geeft aan dat zij moeite hebben met het vinden van vervanging voor de uren die een starter niet hoeft te maken door de reductie. Ook ontbreekt het soms aan financiële middelen om de regeling goed toe te passen, waardoor sommige werkgevers terughoudend zijn in het aannemen van starters.
Download het onderzoeksrapport Reductie lestijd startende docenten en ontdek meer over hoe uw school startende docenten kan ondersteunen.