Het doel van het project Begeleiding Startende Leraren in de regio Noord-Holland en Flevoland is de professionele ontwikkeling van beginnende leraren te versterken en uitval terug te dringen door middel van een zogenaamd ‘inductiearrangement’.
Dit traject duurt in principe drie jaar en bestaat in ieder geval uit de volgende vijf inhoudelijke aspecten:
1. Verminderen werkdruk beginnende leraar.
2. Enculturatie van de beginnende leraar in de school en het schoolbeleid.
3. Basis leggen voor doorgaande professionalisering (professionele ontwikkelingsplannen).
4. Begeleiding in de klas (observatie & feedback).
5. Een structuur voor intervisie met peers en begeleiding door mentoren.
Gebaseerd op bestaande expertise zijn de volgende projectdoelen geformuleerd:
De projecten ‘Begeleiding van startende leraren’ en ‘Professionele leergemeenschappen’ maken deel uit van het landelijk OCW programma ‘Impuls Leraren Tekortvakken’. Met verschillende deelprojecten wil de directie Leraren (DL) het lerarentekort op VO-scholen verminderen.