Bespreekbaar maken
Wil je als school seksuele diversiteit bespreekbaar maken, dan breng je wat in beweging en moet je barrières slechten. Mentoren die de nagesprekken liever niet op zich namen, kregen die ruimte, maar werden wel geacht aanwezig te zijn. Groenbroek: “Je krijgt in beeld, dat niet iedereen het bespreekbaar kan maken of vindt dat het bespreekbaar moet zijn.” Ook niet alle leerlingen stonden vanzelfsprekend open voor het stuk. De stijl van spelen, serieus en met humor, sprak aan, maar er was ook weerstand. “Leerlingen reageren niet altijd even genuanceerd. Maar zoals een schoolleider zei na een nogal schokkende reactie van een jongen (die na een gesprek uit zichzelf excuses aanbood): ‘Het is goed dat dit gebeurt, het maakt zichtbaar wat toch al leefde.’ “
Blokkades
Voor het gesprek met docenten en mentoren gelden dezelfde regels als voor de nabesprekingen met de leerlingen, vertelt Groenbroek. “Ga niet met het vingertje staan: jij mag dat niet zeggen, jij mag dat niet vinden. Kom niet met een eigen oordeel. Laat mensen uitpraten. Probeer ze met elkaar te laten praten. Dat kan pas als je ze de vrijheid geeft hun mening echt te geven. Juist als je mensen met elkaar in gesprek laat gaan, komen de blokkades boven. Dan heb je het meeste effect van het gesprek. Bovendien, als de ruimte er is, gaan mensen elkaar corrigeren.”Overigens vindt Groenbroek het belangrijk niet zomaar te gaan praten, maar naar aanleiding van een dvd of theaterstuk, waardoor een thema gaat leven. Ook belangrijk: voor medewerkers is het project afgesloten met een inspiratiemiddag, waar ze handvatten konden vinden voor verder praten en doen in de toekomst.