VOION Dacapo Kees Winkelman 0640

Inspiratie

Jezelf mogen zijn op school: twee bestuurders over Pride, inclusie en identiteit

dinsdag 17 juni 2025 | Onderwijsarbeidsmarkt | Veilig en vitaal werken

Dit praktijkverhaal is gepubliceerd door de VO-raad

Kunnen leerlingen, leraren en schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs echt zichzelf zijn? Aan het woord bestuurders Jeroen Goes (Stichting Delta De Bilt) en Camyre de Adelhart Toorop (Purmerendse ScholenGroep) over hun eigen coming out, hoe het ervoor staat met de acceptatie en wat we als scholen daar nog in kunnen betekenen.

Volgens zowel Goes als De Adelhart Toorop is het de opdracht van de scholen om de dialoog aan te gaan. Goes: “Er is te weinig nieuwsgierigheid. Ook tijdens mijn coming out vroeg niemand: wat hadden wij anders kunnen doen? Waarom is het voor jou zo lastig geweest? Dit soort vragen moeten we stellen, júíst voor de volgende generatie.” Daarvoor moet je wel de juiste omstandigheden creëren. 

Lees het interview met Jeroen Goes en Camyre de Adelhart Toorop op de website van de VO-raad >>

Gerelateerde onderwerpen