Investeren in de voorkant
Omdat de SVO|PL niet uitsluitend afhankelijk wil zijn van nieuwe instroom, heeft men ook fiks geïnvesteerd in het huidige personeelsbestand. Horsch: “Vergeleken met 5 of 10 jaar geleden, investeren we veel meer in de voorkant van de organisatie. Omdat door de integrale aanpak de samenhang tussen de verschillende beleidsaspecten duidelijk wordt, is het belang van professionalisering tot de diepste niveaus van onze organisatie doorgedrongen en zijn steeds meer medewerkers ook bereid om zich verder te ontwikkelen. Wij vergoeden ruim 2/3 van hun studietijd en de totale kosten.” Meens vertelt dat de nieuwe missie van de SVO|PL inzake gepersonaliseerd onderwijs om meer maatwerk en samenwerking vraagt. “Als er vacante posities zijn, dan letten we op andere competenties bij de kandidaten dan voorheen. Een ondernemende houding en het vermogen tot samenwerken, ook met instanties buiten de school, zijn belangrijke eigenschappen voor sollicitanten.”
Na het diploma
De SVO|PL is van mening dat de verantwoordelijkheid van een school voor zijn leerlingen niet ophoudt bij het afgeven van een diploma. Meens: “Vanuit het bestuursbureau willen wij de leerlingen een structuur bieden waarmee zij zich optimaal kunnen ontwikkelen in de maatschappij. Welk mentaal model moet een leerling bijvoorbeeld hebben om in deze participatiemaatschappij mee te kunnen draaien? In deze regio is de sociaal-economische druk hoog, maar maatschappelijke stages worden helaas niet meer bekostigd. Wij treden desalniettemin nog steeds actief naar buiten om bijvoorbeeld via zorginstellingen 30 uur stage te regelen. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je samenwerken met instanties buiten de school.”