Met het vervallen van de Sluitende aanpak in de CAO VO 2024-2025, blijft één waardevol instrument behouden: het preadvies. Het biedt scholen en werknemers de mogelijkheid om al in een vroeg stadium grip te krijgen op verzuim, arbeidsongeschiktheid en mogelijke financiële gevolgen. Het is belangrijk dat scholen het preadvies een vaste plek geven in hun reguliere verzuimbeleid. Zo wordt vroegtijdige signalering versterkt en kan de kans op duurzame re-integratie aanzienlijk worden vergroot.
Preadvies
Om in een vroegtijdig stadium potentiële WGA-instroom op te sporen, geeft het preadvies de eerstejaarsevaluatie uit de Wet verbetering poortwachter (WVP) uitgebreider handen en voeten dan de wet vereist. Het doel van dit instrument is de werkgever én de werknemer te adviseren over de re-integratieaanpak. Daarnaast moet het ook inzicht verschaffen in de mogelijke financiële consequenties voor werkgever en werknemer na 2 jaar ziekte. Het preadvies is nu in de CAO VO 2024/2025 ingepast in de Ziekte- en arbeidsongeschiktheidsregeling voortgezet onderwijs (Zavo)(zie CAO VO, bijlage 11, lid 10 f). Vastgelegd is dat de werknemer van de werkgever kan verlangen dat de eerstejaarsevaluatie wordt uitgebreid met een aantal vragen.
Inpassen in reguliere verzuimbeleid
Om de effectiviteit van het preadvies zo groot mogelijk te laten zijn, zal het instrument ingepast moeten worden in het reguliere verzuimbeleid van de school. Dit kan bijvoorbeeld als aanvullend onderdeel van de Wet Verbetering Poortwachter. In principe wordt het preadvies uitgevoerd door de eigen arbodienst of de gecertificeerde kerndeskundige. Werknemers hebben echter de mogelijkheid om - desgewenst – het preadvies uit te laten voeren door een andere arbodienst. De arbodienst legt zijn bevindingen voor aan zowel de werkgever als de werknemer en neemt eventuele opmerkingen van werkgever en werknemer mee in het uiteindelijke preadvies.
Vervallen Sluitende aanpak
In eerdere cao’s was onder de naam Sluitende aanpak een set instrumenten opgenomen om te voorkomen dat zieke werknemers langdurig gedeeltelijk arbeidsongeschikt raakten (WGA 35-80%). Het doel was om inkomensverlies te beperken en re-integratie te bevorderen. Door verouderde regelingen en veranderingen bij het UWV bleken deze instrumenten echter niet langer uitvoerbaar. Daarom hebben sociale partners besloten de Sluitende aanpak te laten vervallen. Alleen het preadvies blijft behouden, als onderdeel van de Zavo.
Het preadvies biedt nog steeds waarde door werkgevers en werknemers vroegtijdig inzicht te geven in het risico op arbeidsongeschiktheid en de financiële gevolgen daarvan. Dit stimuleert extra inzet op re-integratie.
De overige twee onderdelen – het aanvullend intensief re-integratietraject en de loonkostensubsidie – zijn vervallen door wetswijzigingen en veranderde omstandigheden. Hun functie wordt nu deels overgenomen door het Aanvullend Arbeidsongeschiktheidspensioen (AAOP) en, indien van toepassing, een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Van deze verzekering kunnen werknemers via een collectieve regeling, voor eigen kosten, gebruik maken. Dit is geregeld in artikel 13.4 van de CAO VO. Bij langdurige arbeidsongeschiktheid (WIA) kan het inkomen op den duur fors dalen. Het is dan ook van belang dat werknemers door werkgevers geïnformeerd worden over deze verzekeringsmogelijkheid.
Meer informatie over re-integratie en het pre-advies leest u in de Re-integratiegids-VO.