Voion heeft onderzoek gedaan naar de activiteiten die bij vo-leerlingen interesse kunnen wekken voor het leraarschap. Het onderzoek maakt inzichtelijk welke activiteiten scholen (mede)organiseren of faciliteren en wat daarbij volgens schoolleiders, decanen en leerlingen aandachtspunten zijn.
Initiatieven om vo-leerlingen te interesseren voor het beroep van leraar vallen uiteen in enerzijds activiteiten rond loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB-activiteiten) – op school of daarbuiten – en anderzijds vormen van onderwijsondersteuning waarvoor scholen leerlingen inzetten.
Leerlingen inzetten als ondersteuners
Bijna drie op de vier scholen zetten leerlingen op enigerlei wijze in voor onderwijsondersteuning, zo blijkt uit vragenlijstonderzoek onder schoolleiders en decanen. Het vaakst zetten scholen leerlingen in voor het geven van huiswerkbegeleiding of bijles, gevolgd door de inzet van leerlingen als buddy of tutor. De scholen die leerlingen inzetten doen dat vrijwel allemaal (92%) omdat ze van mening zijn dat onderwijs door medeleerlingen effectief is. Maar ook het wekken van interesse voor het leraarschap is voor een deel van de scholen een (extra) reden om leerlingen in te zetten voor onderwijsondersteuning.
Aandachtspunten
Bij LOB is goede begeleiding vanuit school belangrijk, bijvoorbeeld door een gesprek met een decaan, mentor of vakleraar met wie zij op de LOB-activiteit kunnen reflecteren. Ook betrokkenheid van lerarenopleidingen is een veel genoemd aandachtspunt, onder meer om ervoor te zorgen dat scholen en opleidingen een consistent beeld schetsen van werken in het onderwijs. Voor onderwijsondersteunende activiteiten zijn de belangrijkste aandachtspunten: goede selectie en begeleiding van de leerlingen die worden ingezet als ondersteuner en ruimte voor reflectie. Dat vergroot de kans op een positieve ervaring en daarmee op gewekte interesse bij de ondersteuner voor het leraarschap.
Samenhangend aanbod
Een samenhangend geheel aan activiteiten kan de interesse wekken van vo-leerlingen voor het leraarschap. Overweeg naast LOB-activiteiten ook de verschillende mogelijkheden om leerlingen een onderwijsondersteunende rol te laten vervullen of combineer activiteiten, zoals een meeloopdag bij een leraar waarbij leerlingen tevens zelf een onderdeel verzorgen. De inzet van vo-leerlingen als onderwijsondersteuners kan voor verschillende betrokkenen positieve effecten hebben: hulp voor leerlingen van de ondersteuners, interesse bij de ondersteuners voor het leraarschap en verlichting van de werkdruk bij leraren.
Meer weten?