Op 3 juli 2025 stuurden minister Bruins en staatssecretaris Paul de voortgangsbrief lerarenstrategie naar de Tweede Kamer. De brief biedt een actueel overzicht van de maatregelen die worden genomen om het lerarentekort aan te pakken, de kwaliteit van lerarenopleidingen te verbeteren en professionele ruimte van leraren te versterken.
In dit nieuwsbericht belichten we enkele hoofdpunten voor het voortgezet onderwijs uit de voortgangsbrief lerarenstrategie. Download de volledige brief onderaan dit bericht.
Meer focus en samenhang in lerarenopleidingen
Er wordt gewerkt aan concretere bekwaamheidseisen, kennisbasissen en de inrichting van het Opleidingsberaad Leraren. Om zo de kwaliteit van lerarenopleidingen te verbeteren en overladenheid in curricula te verminderen. Het advies ‘Bekwaamheid beter borgen’ ondersteunt deze koers en benadrukt de noodzaak van één leidend kader voor alle opleidingen. Ter bevordering van de aantrekkelijkheid van de opleiding, is binnen de CAO VO een stagevergoeding voor leraren in opleiding verplicht gesteld.
Samenwerken: de kern voor onderwijsregio’s
Onderwijsregio’s zetten concrete stappen om de onderwijsarbeidsmarkt toekomstbestendig te maken. In heel Nederland zijn nu 50 onderwijsregio’s aan de slag met 99% van de leerlingen in het po en vo en 98% van de studenten in het mbo. Zij zetten bijvoorbeeld in op tekortvakken als informatica, het begeleiden van zij-instromers en het uitbreiden van goedlopende initiatieven zoals het opleiden van onderwijsassistenten tot leraar.
Verbinding met brede arbeidsmarktinfrastructuur
In zes onderwijsregio’s loopt een pilot gericht om verbinding te maken met de arbeidsmarktregio’s, vanuit het mbo. Het doel van deze verbinding is dat nieuw personeel van buiten het onderwijs snel ingestroomd kan worden naar de juiste opleiding en een passende werkgever.
Met de meerjarige regeling Onderwijsregio’s 2026–2029 wordt beoogd onderwijsregio’s duidelijkheid en ruimte te bieden om de ingezette lijn verder te verduurzamen en zo resultaten te boeken. De regeling is aangepast naar aanleiding van de motie Soepboer/ Ceder, daarmee is nog meer nadruk komen de liggen op de feitelijke opbrengsten, met merkbare en meetbare ambitieafspraken passend bij de regionale opgave. Bijvoorbeeld, meer zij-instroom, betere begeleiding van nieuwe leerkrachten en werving.
Professionalisering
De beroepsgroepvorming en de Nationale Aanpak Professionalisering van Leraren (NAPL) krijgen steeds meer vorm. Zo wordt er gewerkt aan ontwikkelpaden voor leraren, een digitaal platform voor professionaliseringsaanbod, co-creatielabs binnen onderwijsregio’s en een systeem van kwaliteitsborging.
Behoud van onderwijspersoneel & aantrekkelijkheid beroep
Het versterken van de aantrekkelijkheid van het beroep leraar is nodig voor het behoud van huidige leraren en het aantrekken van nieuwe leraren. Dit blijft een grote uitdaging. Er wordt gewerkt aan een beroepsgroep die de stem van de leraar vertegenwoordigt op nationaal niveau en zet zich in voor de kwaliteit van het vak. De beroepsgroep krijgt een formele en wettelijk geborgde rol binnen het onderwijssysteem.
(Wetsvoorstel) strategisch personeelsbeleid en arbeidsmarktmaatregelen
Vanaf 2026 worden de middelen voor SHRM in het vo toegevoegd aan de basisbekostiging. Vo-schoolbesturen kunnen uit het beschikbaar gestelde geld onder meer bijdragen aan de sectorontwikkeling vanuit de VO-raad op het terrein van strategisch personeelsbeleid. Hiermee worden schoolbesturen ondersteund bij strategisch personeelsbeleid en de uitvoering van het wetsvoorstel. In 2026 is hiervoor circa 140 miljoen euro beschikbaar voor het funderend onderwijs.
Download de Voortgangsbrief lerarenstrategie juli 2025.
Bijlagen bij de brief: