
Betreft: een rapportage met een actueel overzicht van cijfermatige trends en ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs
Uitgevoerd door: VO-raad
Datum: november 2025
Jaarlijks presenteert de VO-raad met de sectorrapportage zowel de feiten en cijfers, als het verhaal achter de cijfers van het funderend onderwijs. In de rapportage van 2025 wordt onder andere ingegaan op ontwikkelingen rondom leerlingaantallen, slagingspercentages, personeelstekorten, huisvesting en financiën.
De Sectorrapportage voortgezet onderwijs 2025 laat onder meer zien:
Schommelende leerlingaantallen en meer heterogene brugklassen
In schooljaar 2024-2025 zaten er bijna 930.000 leerlingen in het voortgezet onderwijs. Het aantal leerlingen in leerjaar één en twee is in vier jaar tijd met ruim 16.000 leerlingen toegenomen. Deze groei is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de instroom van nieuwkomersleerlingen. Tegelijkertijd daalde het aantal leerlingen in leerjaar drie en hoger met ruim 20.000 leerlingen. Bijna 60% van de leerlingen zit in een heterogene brugklas.
Meer leerlingen die een jaar overdoen bij vmbo, minder bij havo en vwo
In de zomer van 2023 lag het aandeel doublures voor alle onderwijssoorten hoger dan in het laatste jaar voor corona. Voor leerjaar één en twee en voor alle vmborichtingen is het aantal doublures van het jaar erna (iets) gestegen ten opzichte van 2023. Het aandeel doublures op de havo en het vwo is juist gedaald. De stijging van het aandeel doublures in het vmbo kan samenhangen met de nasleep van corona, maar de effecten daarvan zijn niet eenduidig.
Slagingspercentages dalen op havo en vwo
Na enig herstel in 2024 dalen de slagingspercentages op havo en vwo in 2025 opnieuw. Op het vmbo blijven de slagingspercentages ongeveer gelijk aan vorig jaar. De daling lijkt verklaard te kunnen worden doordat in 2025 de prestatie-eis hoger was.
Personeelstekort blijft groot, vooral bij ISK en bètavakken
In 2024 was er een tekort van circa 3.800 fte. Bijna zeven op de tien tekorten zijn ‘verborgen’. Dit wil zeggen dat een openstaande positie wordt opgevuld zonder vacature, waardoor het tekort formeel niet zichtbaar is. De hoogste tekorten zijn bij internationale schakelklassen (8,0%). En bij vakken als Nederlands, Wiskunde en Engels. In relatieve zin (het tekort als percentage van de werkgelegenheid) zijn de tekorten bij de bètavakken en Nederlands het hoogst.
Regionale verschillen zijn groot: Flevoland en Midden-Holland kennen tekorten van (meer dan) 12%. De laagste tekorten zijn gemeten in Rijk van Nijmegen (1,5%) en Midden-Gelderland (1,5%).
Overhead stijgt licht, maar ondersteunt het primaire proces
In de afgelopen vijf jaar is het aandeel overhead gestegen van 13,7% naar 15,2%. De grootste stijging vond plaats bij de categorie overige ondersteuning op schoolniveau.
Huisvesting en verduurzaming blijven grote uitdaging
Vier op de tien schoolgebouwen is ouder dan 45 jaar. Van de gebouwen met een energielabel heeft 40% een label D of lager, 19% zelfs G. Er is 1,3 miljard per jaar extra nodig om alle schoolgebouwen in 25 jaar (onderwijs)adaptief, gezond en duurzaam te maken.
Financiën: reserves nemen af door hogere uitgaven
In 2024 gaven schoolbesturen gezamenlijk ruim €150 miljoen meer uit dan zij ontvingen. Het gerealiseerde resultaat daalde met bijna €340 miljoen. De komende jaren wordt een verdere afbouw van reserves verwacht.