2. Jouw schoolsituatie
De school beschikt vanzelfsprekend ook over schoolspecifieke informatie met betrekking tot werkdruk, taakbeleid en professioneel statuut. Soms betreft dit systematische inventarisaties op basis van wettelijke verplichtingen, maar vaak ook eigen initiatieven om het werk leuker of beter te maken. Deze informatie die al beschikbaar is, kan worden gebruikt als input om het professionele gesprek over taakbeleid en werkdruk te voeren.
Schoolspecifieke bronnen met informatie als input voor het professionele gesprek zijn onder andere:
- Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO)
De meeste vo-scholen voeren met enige regelmaat een MTO of een welzijnsonderzoek uit onder de medewerkers. Doorgaans bevatten deze ook vragen op het gebied van werkdruk, werkdrukoorzaken en de effectiviteit van maatregelen. De rapportages bieden input voor de professionele dialoog over het taakbeleid, zeker als de rapportages zijn uitgesplitst naar subgroepen, zoals leeftijdscategorieën, afdelingen, functiegroepen enz.
- De Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E)
Vanuit de Arbowetgeving is de werkgever verplicht om periodiek de psychosociale arbeidsbelasting (werkdruk en sociale veiligheid) van werknemers te meten. Als de uitkomsten daar aanleiding voor geven, moet er een verdiepend onderzoek plaatsvinden. De RI&E geeft daarmee inzicht in de werkdruk en sociale veiligheid.
- Collectieve werkdrukmiddelen
Voor de besteding van de collectieve werkdrukmiddelen, hebben scholen met hun teams plannen gemaakt om de werkdruk te verminderen. De gesprekken die in dit kader zijn gevoerd en de maatregelen die zijn genomen geven inzicht in oorzaken van de werkdruk op school. Evaluatie van de maatregelen geeft ook een indruk van de effectiviteit van de inzet van de middelen.
- Verzuimcijfers
De verzuimcijfers en de duiding van de oorzaken van het verzuim aan de hand van gevoerde verzuimgesprekken, kan een bron van informatie zijn over de aard, omvang en ernst van werkstressfactoren in de school. Ook hiervoor geldt weer dat verbijzondering van de verzuimcijfers naar relevante subcategorieën (extra) aanwijzingen geeft voor mogelijke oorzaken en oplossingsrichtingen.
- Werkenquête
Soms wil je, naast de informatie die al beschikbaar is op school, toch nog snel een indruk krijgen van de huidige stand van zaken. Sociale partners hebben opdracht gegeven een (eenvoudige) enquête te ontwikkelen gericht op werkdruk en taakbeleid. Zodra de enquête beschikbaar is, informeren wij u hierover via onze nieuwsbrieven.
Andere bronnen zijn:
• Sociaal medisch overleg (SMO)
• Gesprekkencyclus / functioneringsgesprekken.
• Werkoverleg (op team-, afdeling- of sectieniveau)
• Wandelgangen en lerarenkamer
• Het taakbeleid van de school
• Het professioneel statuut van de school