VOION Dacapo Kees Winkelman 0640

Inspiratie

Coach en kernteam houden docent betrokken

Veilig en vitaal werken

“Uitspreken is de eerste stap naar een oplossing. Medewerkers hoeven mij niet te vertellen wat er aan de hand is, als ze maar tegen een collega kunnen zeggen dat het stroef loopt in de klas of dat het thuis niet lekker gaat. Zo nodig kunnen ze bij een coach of de supervisor terecht. Je moet zorgen dat mensen hun verhaal kwijt kunnen.”
  • Wie zijn de coaches?
    “De elf coaches die we momenteel hebben zijn voornamelijk docenten die een speciale training hebben gehad. Eén vrouw huur ik soms in. Zij is tot haar 68ste coach geweest op school. Zij is heel goed met mensen die vast zitten met specifieke problemen.”
  • Wat houdt de coaching in?
    “Het is technische begeleiding, klassenmanagement, de fijne kneepjes van het lesgeven. Ze volgen lessen, hebben gesprekken. Drie van de coaches kunnen meer, zijn verder opgeleid. Zij kunnen op achtergronden ingaan, meer psychologisch en geestelijk begeleiden.”
  • Wie kunnen een beroep doen op coaching?
    “Jonge, beginnende docenten krijgen coaching tot ze het vak onder de knie hebben. Het eerste jaar minstens eenmaal in de week, daarna met een lagere frequentie. Dat hangt af van wat iemand zelf aangeeft. Meestal krijgen docenten twee jaar coaching, maar drie jaar kan ook.”
  • Hoe gaat dat bij de andere docenten?
    “Wanneer ze denken het nodig te hebben, kunnen ze naar een coach stappen. Oudere docenten zijn gewend alles zelf uit te vinden, jongeren schromen veel minder om ondersteuning te vragen als ze problemen hebben. Er is een andere cultuur ontstaan.”
  • Wat is het verschil met supervisie?
    “Daar gaat het meer over privésituaties, levensvragen. Een docente tekenen/handvaardigheid bijvoorbeeld, een jaar of veertig, voelde zich al een tijd niet echt lekker. Zij besloot om weer naar de kunstacademie te gaan. Dat kostte veel energie, maar ze voelde zich als herboren.”
  • En als iemand daardoor het onderwijs verlaat?
    “Als mensen ongelukkig zijn in hun werk moet je hen als werkgever ondersteunen om uit te vinden waarom. Soms kunnen ze beter wat anders gaan doen. Vaak weten ze dat diep in hun hart wel, maar moet je wat duwen en trekken voordat ze dat aan zichzelf kunnen toegeven.”
  • Is al die begeleiding de investering waard?
    “Tussen de vijf en tien mensen maken jaarlijks gebruik van supervisie. De in- en externe begeleiding samen kost ons tussen de 70.000 en 80.000 euro. Moet je één fulltime docent een jaar vervangen, dan ben je zo’n 50.000 euro kwijt, exclusief begeleiding.”  

Coach en kernteam houden docent betrokken