VOION Dacapo Kees Winkelman 0640

Inspiratie

Een veilige leeromgeving voor zij-instromers: dat doe je met elkaar

woensdag 31 januari 2024 | Onderwijsarbeidsmarkt | Algemeen Voion

Je staat er niet alleen voor als zij-instromer. Zoveel wordt wel duidelijk in de podcast Zin in lesgeven: Samen leren. Aan het woord zijn Robbin ten Bloemendal, startend docente Nederlands op het Corbulo College en Glenn Gobind, schoolopleider op het Stanislascollege. “Tijdens intervisie bespreken mijn collega’s en ik waar we zoal tegenaanlopen’, vertelt Robbin. “En geven we elkaar tips hoe je beter met een bepaalde situatie om kunt gaan.”

Intervisies: hoe kun je beter omgaan met een casus?
Voordat ze als docente Nederlands begon, werkte Robbin als beleidsmedewerker voor een grote scholenkoepel. “Bij mijn vorige werkgever deden we aan intervisiegesprekken. Dat heeft me erg geholpen om me verder te ontwikkelen. Daarom vroeg ik aan de directeur van het Corbulo College of ze ook intervisies hielden. Dat waren ze al langer van plan en dat zijn we ook gaan doen. In de intervisiegroep zitten ervaren en minder ervaren docenten. Iedere docent vertelt over twee casussen: een die goed ging en een die minder goed ging. Daarna kiezen we een casus uit die we verder gaan bespreken aan de hand van het 5G-schema (denken, voelen, gedrag, gebeurtenissen en gevolgen) en adviseren we hoe je beter met deze casus om kunt gaan.”

Problemen oplossen door interventies
Op het Stanislascollege gaat het net even anders met de intervisiegesprekken. Glenn zegt: “Hier doen niet alleen zij-instromers, maar ook stagiaires aan mee. Iedereen geeft aan wat er goed en minder goed in zijn werk gaat. Daarna kijken wat het meeste terugkomt in de verhalen en gaan we daarover in gesprek. Het uiteindelijke doel is het oplossen van het probleem door interventies met elkaar af te spreken.”

Problemen voorkomen is beter
“Maar”, gaat de schoolopleider verder, “nog beter is het om problemen te voorkomen.” “Dat is de taak van de schooldirecteur. Die moet ervoor zorgen dat zij-instromers zo min mogelijk met werkdruk en lastige klassen krijgen te maken. Wat ook helpt, is om problemen klein te maken en complimenten groot te maken. Dus bijvoorbeeld een leerling die vervelend is niet al te veel aandacht te geven en juist positief gedrag van leerlingen te benadrukken.”

Je goed oriënteren
Als laatste drukt Robbin zij-instromers op het hart om zich goed te oriënteren op het docentschap. “Bezoek bijvoorbeeld verschillende middelbare scholen om te kijken wat voor soort school het beste bij jou past. Of loop mee met docenten. Ondanks dat ik dat zelf ook heb gedaan, vond ik het soms best zwaar als docent. Je weet pas hoe het als docent is als je zelf voor de klas staat. Ik had één moeilijke klas waarbij het me niet lukte om met de leerlingen een band op te bouwen. Glenn vult aan: “Ook lesobservaties zijn erg belangrijk. Bij ons kijkt onder andere een werkbegeleider wekelijks mee met de les van een docent. Hier leren docenten het meeste van.”

Luister naar de podcast
In deze podcast Zin in lesgeven gaan Arend Jan Zwarteveen en Peter van der Zwaal in gesprek met Robbin ten Bloemendal en Glenn Gobind. Zij vertellen hoe je een zij-instromer kan bijstaan in de eerste periode van diens professionele ontwikkeling.