VOION Dacapo Kees Winkelman 0640

Inspiratie

“Volop begeleiding, maar het blijft spannend”

dinsdag 18 januari 2022 | Onderwijsarbeidsmarkt | Algemeen Voion

Verpleegkundige Claudia Spiekerman besloot in 2020 dat ze de overstap wilde maken naar het onderwijs. Ze heeft de BBL-opleiding Verpleegkunde en later de duale opleiding HBO-V gevolgd en werkte op haar 17e al in het ziekenhuis. “Na 9 jaar als verpleegkundige te hebben gewerkt, merkte ik dat ik niet zo lekker in mijn vel zat. Ik haalde de meeste voldoening en energie uit scholing en de begeleiding van stagiaires. Daarom ben ik me gaan oriënteren op de mogelijkheden om als verpleegkundige het docentschap in te gaan. Ik heb een jong gezin, dus weer vier jaar studeren is niet te combineren met mijn werk en gezin. Op de website zag ik dat ROC Midden Nederland een zij-instroomtraject aanbood en dat gaf de doorslag. Ik stuurde in oktober een sollicitatiebrief, werd aangenomen door het ROC, nam ontslag als verpleegkundige en in november zat ik al op de kennismakingsdag met 8 of 9 nieuwe collega zij-instromers. Door alle aandacht voor de zorg tijdens de coronacrisis, is er een groeiend aantal studenten verpleegkunde op het ROC Midden Nederland en zijn er ook veel nieuwe docenten nodig.”

Rollercoaster
Claudia omschrijft de start van haar overstap als een rollercoaster. “Je gaat van de verpleging met tekorten in een hectische coronatijd, naar docentschap in een lockdown. Een wereld van verschil. Ik ben online ingewerkt en zag mijn collega’s en studenten ook alleen online. Ondanks dat heb ik me heel welkom gevoeld en heb ik de begeleiding in het begin als een steun in de rug ervaren. Ik ben drie weken ingewerkt, waarbij ik kon meelopen met een docent en ik kreeg een buddy toegewezen waarmee ik kon sparren. Daarnaast is er een coach vanuit het ROC die je tijdens het voortraject naar de PDG begeleidt, staan de docenten voor je klaar en is er intervisie. Er is dus voldoende begeleiding in het begin, maar na de eerste periode moet je het toch zelf doen en dat blijft spannend. Het is belangrijk om je grens te bewaken en dit bespreekbaar te maken. Wat voor de een al kan, hoeft voor de ander nog niet haalbaar te zijn.

Ik startte in februari 2021 met eigen lessen en mijn opleiding loopt van mei 2021 tot november 2022. Voor het eerst je eigen klas is indrukwekkend, maar inmiddels voel ik me toch wel een echte docent. Het PDG-voortraject is ontzettend leerzaam en sluit goed aan op mijn werkervaring. Ik heb geleerd om niet alleen maar te zenden, maar juist op een mbo ook vanuit de interesses van de leerlingen te werken. En ik heb werkvormen ontdekt waardoor je op een creatieve manier met je lessen om kunt gaan zodat je meer afwisseling kunt bieden. Of hoe je de balans zoekt tussen te streng zijn of te vriendschappelijk zijn. Ik krijg nu ook een goede binding met de studenten, die graag alles over mijn praktijkervaring horen.” Hoewel er veel begeleiding is geboden, zijn er ook op de opleiding van Claudia nieuwe zij-instromers door verschillende redenen afgehaakt. 

Om de landing voor zij-instromers in het mbo wat zachter te maken, heeft Claudia een tip: “Geef een startende zij-instromer twee beroepsthema’s in plaats van vier, herhaal deze thema’s vaker en zorg voor vaste klassen om mee te werken. Dan krijg je meer vaardigheid, hoef je minder voor te bereiden en krijg je ook meer zicht op de groepsdynamiek.” 

Lees ook het artikel: Hoe zorg je ervoor dat zij-instromers de eerste weken goed doorkomen? >>

Gerelateerde onderwerpen