VOION Haganum 2144

Publicaties

Beroepsstandaard Schoolleiders VO en katern Richting geven aan professionele ontwikkeling

maandag 14 juni 2021 | Onderwijsarbeidsmarkt | Veilig en vitaal werken

 

Beroepsstandaard Schoolleiders VO, gepubliceerd januari 2021, nieuwe stijl 2024
In januari 2021 verscheen de vernieuwde beroepsstandaard schoolleiders VO. Om richting te geven aan het beroep van schoolleider en de beroepsgroep verder te versterken, is het van grote waarde om een concrete uitwerking te hebben van de kennis en vaardigheden die van een schoolleider in het vo verwacht mogen worden. De Beroepsstandaard Schoolleiders VO - van, voor en door schoolleiders opgesteld - benoemt het fundament van het beroep van schoolleider. 

De beroepsstandaard is bedoeld als een ontwikkelingsgericht, inspirerend en ondersteunend instrument om het schoolleiderschap een gemeenschappelijke taal te geven. Deze bestaat uit de definitie van de beroepsgroep, leiderschapspraktijken en persoonlijke kwaliteiten.

De vernieuwde beroepsstandaard is tot stand gekomen op basis van interviews, een literatuurstudie en een vergelijking van internationale beroepsstandaarden. Er zijn tussentijds feedbackrondes gehouden met de Adviesraad van Schoolleiders van de VO-raad, experts en de Denktank van SRVO, bestaande uit schoolleiders. In 2023 heeft SRVO haar activiteiten overgedragen aan Schoolleiders VO, partner van de VO-raad. De beroepsstandaard heeft toen een nieuw jasje gekregen. De inhoud is onveranderd gebleven. 

Katern Richting geven aan professionele ontwikkeling. Aan de slag met de Beroepsstandaard Schoolleiders VO, gepubliceerd juni 2021.
In samenwerking met het Schoolleidersregister VO (SRVO) publiceert de VO-academie in juni 2021 het herziene katern ‘Richting geven aan professionele ontwikkeling. Aan de slag met de Beroepsstandaard schoolleiders VO’. Het katern kan gezien worden als een handboek bij de beroepsstandaard: het geeft concrete handvatten voor de manier waarop de standaard kan worden gebruikt bij de professionele ontwikkeling van schoolleiders en voor de ontwikkeling van de schoolorganisatie.