VOION Dacapo Kees Winkelman 0640

Inspiratie

Halverwege: duurzaam inzetbaar in de 2e helft van je loopbaan

Onderwijsarbeidsmarkt | Veilig en vitaal werken | Algemeen Voion

Hoe twee deelnemers zelf trainer werden

Halverwege: Tijd om de balans op te maken

Werken in het voortgezet onderwijs betekent blijven werken aan je persoonlijke ontwikkeling. Ieder doet dat op zijn eigen manier. Claire Lièvre de la Morinière en Ans Reinders hebben door hun deelname aan het traject Halverwege een impuls gegeven aan hun loopbaan. Als trainer bieden ze hun collega’s dezelfde mogelijkheid.

Even een pas op de plaats. Nadenken over waar je staat in je carrière. En waar je graag naartoe wilt. Dat is waar Claire Lièvre de la Morinière en Ans Reinders, beide werkzaam als docent op het Fioretti College in Lisse, zich op hun school voor inzetten. Dat doen ze vanuit de gedachte dat het goed is om af en toe te reflecteren op je loopbaan. “Als je rond de 45-50 jaar oud bent – en halverwege je loopbaan – is het goed om de balans op te maken”, vertelt Reinders. “Je hebt er al heel wat jaren in het onderwijs opzitten, maar je weet ook dat het nog wel even duurt voor je met pensioen gaat. Een moment van bezinning kan dan enorm helpen.”

In je binnenste kijken
Reinders en Lièvre de la Morinière namen allebei deel aan het traject Halverwege, een persoonlijk ontwikkeltraject voor onderwijsmedewerkers in de ‘middengroep’: de mensen die nog 20-25 jaar zullen werken. “Het traject nodigt uit tot reflectie. En dat is heel waardevol”, vertelt Lièvre de la Morinière. “Zo ben ik er bijvoorbeeld heel lang van overtuigd geweest dat leren vooral een cognitief proces was. Ik weet nu dat het zoveel meer omvat. Dit pas ik nu toe in mijn lessen. En dat maakt me tot een betere docent.” Reinders vult aan: “Ik ben meer in balans geraakt. Met kinderen die uit huis gingen en een bejaarde moeder had ik het privé erg druk, waardoor ik op mijn werk in de knel raakte. Het traject heeft me doen inzien dat ik best wat minder kon gaan werken, waardoor er meer ruimte ontstond voor mijn privéleven. En dat komt de kwaliteit van mijn lessen ten goede.”

Impuls geven
De docenten zijn ook opgeleid als trainer: ze begeleiden samen een groep van veertien Fioretti-medewerkers met hun eigen Halverwege-traject. Reinders: “Het Fioretti College legt veel nadruk op de begeleiding van beginnende docenten. Dat is goed, want er is behoorlijk wat uitval onder deze groep. Tegelijkertijd is het mooi dat er nu ook aandacht is voor de mensen die al langere tijd in het onderwijs werken en zich willen bezinnen op hun werkzame leven. Het is mooi dat wij hier een bijdrage aan kunnen leveren.”

Uit: VO in ontwikkeling 2015/1

Halverwege: duurzaam inzetbaar in de 2e helft van je loopbaan