Opbouw en inhoud van de training
De training Halverwege wordt in de regio Rijnstreek aangeboden aan docenten én OOP’ers, al worden voor beide aparte groepen georganiseerd. “OOP’ers communiceren in net weer een andere taal, hebben een andere invulling van hun werk”, vertelt projectleider Jos Berg. Aanbod en formule van de training zijn echter voor alle deelnemers gelijk.
Jos Berg schetst kort en bondig het verloop van de training, die in totaal vijf dagen duurt: “Aan de hand van een ‘atlas van de belevingswereld’ sta je als deelnemer eerst kort stil bij waar je nu bent, hoe je daar bent gekomen. Daarna ga je verder uitdiepen wat dat dan op persoonsniveau betekent en hoe je je erbij voelt. Vervolgens richt je het vizier op de horizon: ik mag nog vijfentwintig jaar werken, hoe wil ik die tijd invullen? Waar wil ik heen, op welke manier? Wil ik in het onderwijs blijven, wil ik andere taken binnen het onderwijs, wil ik me als docent nog verder ontwikkelen? De antwoorden vormen samen een weergave van jouw individuele perspectief op de toekomst.”
Persoonlijke groei
Tijdens de training staan zowel de professionele als de persoonlijke ontwikkeling van de docent centraal. “Wat voor schoolleiding en bestuurders geldt, geldt ook voor docenten: leren gaat altijd door. Maar voor je persoonlijke groei vergt dat een goede balans tussen werk en privé. Tijdens de training worden eventuele knelpunten daarin geïdentificeerd en uitgewerkt. En er wordt aandacht besteedt aan het keuzeproces eromheen”, vertelt Jos Berg.
Ontwikkelingsplan
Na afloop van de vijf cursusdagen zetten de deelnemers die weergave in eigen woorden op papier in de vorm van een persoonlijk ontwikkelingsplan: “Het is nadrukkelijk de bedoeling om dat aan je leidinggevende te presenteren en daarover met elkaar het gesprek aan te gaan. Eigenlijk begint het dan dus pas. Daarom is de schoolcultuur ook zo’n belangrijke succesfactor voor Halverwege: je hebt als docent of OOP’er de schoolleiding gewoonweg nodig. Je zult samen naar een invulling van dat ontwikkelingsplan moeten.”
Senior-status
De docenten en OOP’ers die aan Halverwege deelnemen hebben soms al tientallen jaren aan ervaring opgebouwd. Dat weten de trainers, en dat weet ook Jos Berg: “Docenten beseffen het vaak nog niet, maar ze groeien dankzij hun ervaringen langzaam aan naar een senior-status door. Doordat ze dat inzicht tijdens Halverwege opdoen, kunnen ze weer dat gevoel krijgen van: ‘Joh, ik ben een goed mens, een goed docent - ik wil die ervaringen ook inzetten voor de organisatie, voor jonge collega’s die instromen.’ En dan krijg je contact tussen de verschillende generaties. Je wordt weer krachtig.”
Andere omgeving
De training vindt heel bewust buiten de school plaats, vertelt Jos Berg: “Docent zijn is topsport. En het is heel mooi als je dan als werkgever die ‘topsporters’ kunt aanbieden om eens vijf hele dagen echt uit de school te zijn en in een andere omgeving de rust op te zoeken. Omdat je alleen vanuit die rust - dat noemen we de vertraagde tijd – echt na kunt denken over de toekomst, je professionele groei, en de balans tussen privé en werk en kunt gaan werken aan je eigen ontwikkelingsplan.” Wat dat betreft is Halverwege goed te beschouwen als een mooi opgebouwde overdenkingsperiode, die ervoor kan zorgen dat medewerkers refreshed terug de school in komen. Of dat lukt? “De waardering van elke deelnemer is minimaal een 8,5. Dat zegt mij wel iets over het succes van deze formule”, besluit Jos Berg.