In artikel 13 van de Arbowet is opgenomen dat elke werkgever (lees: elk schoolbestuur) zich voor de naleving van de arbowet-verplichtingen laat bijstaan door één of meerdere deskundige medewerkers; doorgaans aangeduid als preventiemedewerkers. Daarbij is de werkgever in ieder geval verplicht om de preventiemedewerker de volgende taken uit te laten voeren:
Daarnaast kan de werkgever ervoor kiezen om ook nog andere taken op het gebied van veilig en gezond werken bij de preventiemedewerker te beleggen.
Of er 1 of meerdere preventiemedewerkers nodig zijn hangt af van:
De preventiemedewerker (soms ook arbocoördinator genoemd) is (dus) een ‘gewone’ medewerker met een extra taak. Hij biedt ondersteuning bij de zorg voor de veiligheid en gezondheid in school.
Per 1 juli 2017 heeft de P(G)MR instemmingsrecht over de keuze van de persoon/personen van preventiemedewerker en diens positionering in de organisatie. De werkgever kan dus niet zelfstandig een of meerdere werknemers aanwijzen die de taken van preventiemedewerker gaan uitvoeren. Ook mag de P(G)MR gebruik maken van haar initiatiefrecht om een aanstellingsprocedure voor de benoeming van de preventiemedewerker voor te stellen.