VOION Dacapo Kees Winkelman 0640

Inspiratie

Mechteld Noorlander groeide door van administratief medewerker naar decaan

woensdag 2 oktober 2024 | Onderwijsarbeidsmarkt | Algemeen Voion

“Als je wilt doorgroeien, moet je kansen pakken en jezelf laten zien”

Mechteld Noorlander is decaan en LOB-coördinator op het Yuverta vmbo in Amersfoort. Ze heeft de middelbare hotelschool gevolgd en is een van de weinige decanen die geen docentenopleiding achter de rug heeft. “Dit carrière-pad had ik zelf nooit uit kunnen stippelen. Ik heb alle kansen gepakt die op mijn weg kwamen en dat viel op bij de schoolleiding.”

Na enkele jaren in de horeca te hebben gewerkt, solliciteerde Mechteld in 2017 op de functie administratief medewerker bij Yuverta in Amersfoort. “Bij de sollicitatie werd mij gevraagd of dit werk wel voldoende uitdaging zou bieden. Ik gaf aan dat ik alles aanpak en niet op korte termijn weg zou gaan. Ik ben er namelijk van overtuigd dat als je wilt groeien, er genoeg op je pad komt. De dienstverlenende instelling die ik tijdens mijn studie heb meegekregen, helpt daar zeker bij.“

Talent behouden
Mechteld had de administratie op het Yuverta zo onder de knie en ontwikkelde zich inderdaad als een duizendpoot. Ze ondersteunde de schoolleiding met mailings, hielp het examensecretariaat met cijfers invoeren en de decaan met vakkenpakket-keuzes en organiseerde de open dag, schoolfeesten en schoolreizen. “Mijn direct leidinggevende, het hoofd facilitair, merkte na twee jaar op dat mijn functieomschrijving niet meer paste bij het takenpakket. Daarom werd mijn functie opgewaardeerd in medewerker planning en organisatie. Op een gegeven moment vroeg mijn leidinggevende aan mij wat hij kon doen om mij voor de school te behouden, dus ik werd gezien en mijn ambities en inzet werden erkend. Op dat moment ging ook een decaan weg en die functie werd uitgezet als een taak van een docent. Omdat ik heel graag meer contact met de leerlingen wilde, vroeg ik me af of ik ook op die functie kon solliciteren. De schooldirectie antwoordde “ja, jij wel” en dat gaf me alle vertrouwen.”

Gesprekstechnieken
Mechteld kreeg in 2021 de kans om de taak van decaan, LOB en stagebegeleider als baan van 24 uur uit te gaan voeren. “Ik heb de afgelopen jaren de training loopbaancoaching in onderwijs gevolgd en veel trainingen om dit werk goed uit te kunnen voeren. In het begin dacht ik nog dat ik een achterstand had ten opzichte van de docenten die het decanaat erbij doen, maar tijdens de opleidingen kwam ik erachter dat ook zij nog veel moesten leren over bijvoorbeeld LOB. Ik heb tijdens de trainingen vooral aan mijn gesprekstechnieken gewerkt. Omdat ik heel servicegericht ben, had ik de neiging om de leerlingen alles uit handen te nemen en ik heb moeten leren om meer coachend te zijn en leerlingen te helpen met het zoeken van hun eigen weg.”

Site

Als tweedelijnsdecaan spreekt Mechteld vooral de leerlingen die er met mentor niet uit komen. “Een groot voordeel van het decaanschap als functie, is dat de leerlingen ook spontaan bij me binnen komen lopen. Ik ben ook meer bij de lessen aanwezig als het over LOB en vakkenpakketkeuze gaat. De leerlingen zien mijn gezicht dus regelmatig bij de mentorlessen en ik houd presentaties aan het begin van het schooljaar, bij de keuze van het vakkenpakket en bij de overgang naar het mbo. Dat zorgt ervoor dat ze mij in het schoolgebouw goed weten te vinden.”

Vrijheid om te ontwikkelen
Het contact met de leerlingen en verschillende collega’s en de veelzijdigheid spreken Mechteld het meeste aan in haar beroep. “Geen dag is hetzelfde en ik voel me als spin in het web echt op mijn plek. Ik ben ook in de regio actief in netwerkbijeenkomsten en bij de decanenkring Eemland heb ik de taak van projectleider van de voorlichtingsdag opgepakt.” Mechteld kan eigenlijk geen minder leuke kanten van haar werk benoemen. “Deze carrière had ik vooraf ook nooit voor mezelf uitgestippeld. Mijn inzet is echt gezien door de schoolleiding, maar ik heb ook veel aan mezelf te danken. De cursussen en trainingen heb ik bijvoorbeeld zelf achterhaald en ik krijg alle vrijheid om mezelf te ontwikkelen. Nu wil ik wat ik doe, verder uitbouwen. Ik ben bijvoorbeeld druk met de ontwikkeling van de doorlopende leerlijn van leerjaar 1 tot 4. Ook werk ik aan een LOB-visie en kijken we hoe dit goed binnen de mentorlessen geborgd kan worden. Ik ben dus nog lang niet klaar met uitdagingen binnen deze functie.”  Mechteld zou geen docent willen worden, al is dat door de schoolleiding wel aan haar gevraagd. “Mijn huidige functie is perfect, ik doe alleen maar leuke dingen met de leerlingen en heb een positief contact met hen. Ik ben perfectionistisch en leg de lat voor mijzelf heel hoog en ik ben bang dat ik als docent te veel van anderen zou eisen.”

Volgens Mechteld moet je vooral kansen zien als je binnen een school op een ondersteunende functie door wilt groeien. ”Als je ambities hebt, dan moet je je mond opentrekken anders zit je over 10 jaar nog op dezelfde plek. Iedereen in het onderwijs heeft het druk, dus bied aan om te helpen waar je kan en laat jezelf zien. Als die motivatie echt vanuit jezelf komt en je kunt jezelf goed profileren, dan zijn er volop kansen.”