GP Kees Winkelman 6956 LR 1600

Loopbaanontwikkeling

Uit onderzoek van Voion blijkt dat veel OOP’ers geïnteresseerd zijn in loopbaanontwikkeling, of dit nu doorgroeien binnen de huidige functie of overstappen naar een nieuwe rol betekent.

Er is onderzoek gedaan naar de positie van OOP’ers in het voortgezet onderwijs:

Succesfactoren voor loopbaanontwikkeling
Als je je verder wilt ontwikkelen en loopbaanstappen wilt zetten dan is het belangrijk om met je leidinggevende in gesprek te gaan over je ambities en hoe je deze kunt realiseren.
Werkgevers geven aan dat voor werknemers die willen doorgroeien of overstappen, het belangrijk is om te voldoen aan de volgende vereisten:

  • Meer verantwoordelijkheden: Het dragen van meer verantwoordelijkheden wordt vaak gezien als een voorwaarde voor doorgroeien of overstappen.
  • Uitbreiding van taken: Het opnemen van meer of andere taken kan je positie versterken en je voorbereiden op nieuwe functies.
  • Ontwikkeling van vaardigheden: Door het volgen van trainingen en cursussen kun je je vaardigheden uitbreiden en aantonen dat je klaar bent voor een nieuwe uitdaging.

OOP’ers geven aan dat ondersteuning vanuit de organisatie wenselijk is, om succesvol loopbaanstappen te kunnen zetten. Niet iedere OOP’er die behoefte heeft aan loopbaanontwikkeling slaagt erin zelf ontwikkelwensen te bedenken of uit te spreken. OOP’ers geven aan:

  • Leidinggevenden zouden in functionerings- en ontwikkelgesprekken moeten vragen naar ambities en proactief mogelijkheden kunnen aandragen.
  • De organisaties met een eigen academie kunnen alerter zijn op aanbod voor OOP’ers.
  • Een andere mogelijkheid is dat werkgevers een opleidingscoach aanstellen die met de OOP’er meedenkt, nagaat welke scholing voor welke ambitie vereist is en hoe dat gecombineerd kan worden met werk.